Leyla ile Mecnun / Majnun and Layla - Songs from Beyond the Grave (2023) - Yann Damezin - (İngilizce)
(12. yüzyılda yaşamış şair Nizami Gencevi’nin Farsça yazdığı şiirden metin uyarlamasını ve çizimleri yapan: Yann Damezin)
(Yayınevi:
Gizlenemeyecek aşklar vardır. / Her bakış onu söyler, her jest onu bağırır.
Alev ve arzu açığa çıkmaya hazırdır. / Kalp tutuşup dışarı akar, şarkı söyler, dua eder.
Efsaneye göre, 7. yüzyılda Arabistan’da aynı kabileye mensup olan Leyla ve Kays birbirlerine âşık olur.
Kısa zamanda herkesin diline düşen bu aşkı duyan annesi Leyla’ya Kays’la görüşmesini yasaklar.
Aşk acısıyla mahvolan Kays, sürekli Leyla’dan bahseden şiirler şarkılar söyleyerek dolaşmaya başlayınca, halk arasında "deli" anlamına gelen "Mecnun" diye anılmaya başlar.
Kays Leyla’yı babasından ister ama akıl sağlığı bozuk olduğu söylenen bir damat istemeyen baba, Kays’ı reddeder; Leyla’yı da zengin ve saygın bir tüccarla evlendirir.
Evlilik haberini duyunca iyice deliye dönen Mecnun, kabilesini terk edip çöllere kaçarak vahşi hayvanlarla birlikte yaşamaya başlar. Fiziksel dünyayla bütün bağlantısı kesilir, neredeyse sadece ruhuyla yaşar hale gelir.
Leyla’nın vücudu da dâhil olmak üzere bütün maddi varlıklarla ilişkisi bitmiştir.
Bir gün Leyla çölde onu bulur ama Mecnun onu tanımaz, “Leyla benim içimdedir, sen kimsin?” der.
Leyla, Mecnun’un ulaştığı seviyeyi anlar ve çaresiz hâlde evine geri döner. …
***
Sanırım bir şiiri görselleştirmek, bir illüstratörün başına gelebilecek en zor işlerden biri olabilir, çünkü bizzat çizerin de hafiften şair ruhu taşıması gerekir.
1991 doğumlu genç Fransız sanatçı Yann Damezin burada hem görsel hem de sözel açıdan gayet başarılı bir iş çıkartmış bence.
Görsellik açısından etkilendiği tarzlar arasında ilk sayılabilecekler, perspektif kullanılmayan Osmanlı minyatürleri, İran ve Hint resim gelenekleri gibi görünüyor.
Damezin’in dikkat çekici tercihlerinden biri de Leyla’ya Nizami Gencevi’nin orijinal şiirindekinden daha fazla söz hakkı vermesi. Sanatçı yerinde bir kararla, Leyla’nın hikâyedeki “kahraman rolünü” biraz öne çıkartmış:
Olayları sadece Mecnun’un kendinden geçmiş şiirleri şarkıları üzerinden takip etmiyoruz, Leyla’nın biraz daha soğukkanlı, biraz daha nesnel bakış açısıyla yaptığı yorumları da okuyabiliyoruz.
***
Nizami Gencevi’nin şiirinde Leyla Mecnun’dan daha önce ölür. Ama Damezin kendi yorumunda bunu değiştirmiş.
Mecnun çöllerde kaybolduktan sonra da Leyla hâlâ yaşamaya devam ediyor.
Çevresindeki hiç kimseyle konuşmayıp mutlak bir sessizliğe bürünen Leyla, kendi iç sesiyle sadece Mecnun’un gaipten yankılanan şarkılarına cevap verir.
Ta ki bir noktada o da kabilesini terk edip kendi başına kayıplara karışana kadar.
Yukarıdan onu takip eden bir melek dışında hiç kimse Leyla’nın nereye gittiğini bilmiyor.
Bizlere de bu bahtsız âşıkların ölümsüz hikâyesini bir kez daha onurlandırmak düşüyor.
Lütfen buradan indiriniz:
(12. yüzyılda yaşamış şair Nizami Gencevi’nin Farsça yazdığı şiirden metin uyarlamasını ve çizimleri yapan: Yann Damezin)
(Yayınevi:
Ziyaretçiler için gizlenmiş link,görmek için
Giriş yap veya üye ol.
, 2023 - La Boîte à Bulles, 2022)
Ziyaretçiler için gizlenmiş link,görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link,görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Gizlenemeyecek aşklar vardır. / Her bakış onu söyler, her jest onu bağırır.
Alev ve arzu açığa çıkmaya hazırdır. / Kalp tutuşup dışarı akar, şarkı söyler, dua eder.
Efsaneye göre, 7. yüzyılda Arabistan’da aynı kabileye mensup olan Leyla ve Kays birbirlerine âşık olur.
Kısa zamanda herkesin diline düşen bu aşkı duyan annesi Leyla’ya Kays’la görüşmesini yasaklar.
Aşk acısıyla mahvolan Kays, sürekli Leyla’dan bahseden şiirler şarkılar söyleyerek dolaşmaya başlayınca, halk arasında "deli" anlamına gelen "Mecnun" diye anılmaya başlar.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link,görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Kays Leyla’yı babasından ister ama akıl sağlığı bozuk olduğu söylenen bir damat istemeyen baba, Kays’ı reddeder; Leyla’yı da zengin ve saygın bir tüccarla evlendirir.
Evlilik haberini duyunca iyice deliye dönen Mecnun, kabilesini terk edip çöllere kaçarak vahşi hayvanlarla birlikte yaşamaya başlar. Fiziksel dünyayla bütün bağlantısı kesilir, neredeyse sadece ruhuyla yaşar hale gelir.
Leyla’nın vücudu da dâhil olmak üzere bütün maddi varlıklarla ilişkisi bitmiştir.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link,görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Bir gün Leyla çölde onu bulur ama Mecnun onu tanımaz, “Leyla benim içimdedir, sen kimsin?” der.
Leyla, Mecnun’un ulaştığı seviyeyi anlar ve çaresiz hâlde evine geri döner. …
***
Sanırım bir şiiri görselleştirmek, bir illüstratörün başına gelebilecek en zor işlerden biri olabilir, çünkü bizzat çizerin de hafiften şair ruhu taşıması gerekir.
1991 doğumlu genç Fransız sanatçı Yann Damezin burada hem görsel hem de sözel açıdan gayet başarılı bir iş çıkartmış bence.
Görsellik açısından etkilendiği tarzlar arasında ilk sayılabilecekler, perspektif kullanılmayan Osmanlı minyatürleri, İran ve Hint resim gelenekleri gibi görünüyor.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link,görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Damezin’in dikkat çekici tercihlerinden biri de Leyla’ya Nizami Gencevi’nin orijinal şiirindekinden daha fazla söz hakkı vermesi. Sanatçı yerinde bir kararla, Leyla’nın hikâyedeki “kahraman rolünü” biraz öne çıkartmış:
Olayları sadece Mecnun’un kendinden geçmiş şiirleri şarkıları üzerinden takip etmiyoruz, Leyla’nın biraz daha soğukkanlı, biraz daha nesnel bakış açısıyla yaptığı yorumları da okuyabiliyoruz.
***
Ziyaretçiler için gizlenmiş link,görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Nizami Gencevi’nin şiirinde Leyla Mecnun’dan daha önce ölür. Ama Damezin kendi yorumunda bunu değiştirmiş.
Mecnun çöllerde kaybolduktan sonra da Leyla hâlâ yaşamaya devam ediyor.
Çevresindeki hiç kimseyle konuşmayıp mutlak bir sessizliğe bürünen Leyla, kendi iç sesiyle sadece Mecnun’un gaipten yankılanan şarkılarına cevap verir.
Ta ki bir noktada o da kabilesini terk edip kendi başına kayıplara karışana kadar.
Yukarıdan onu takip eden bir melek dışında hiç kimse Leyla’nın nereye gittiğini bilmiyor.
Bizlere de bu bahtsız âşıkların ölümsüz hikâyesini bir kez daha onurlandırmak düşüyor.
Lütfen buradan indiriniz:
Ziyaretçiler için gizlenmiş link,görmek için
Giriş yap veya üye ol.