Ölü Ozanlar Derneği - Dead Poets Society - 1989 (imdb 250)

tancel

Aktif Üye
21 May 2020
150
1,150
0097165.jpg


Robin Williams, Robert Sean Leonard, Ethan Hawke, Josh Charles
Brrip
959 Mb
2h 11min
1920x1040
Tam uyumlu türkçe altyazı
mkv
imdb 8.1
Komedi, Dram
1950'lerin Welton Akademisi ciddi, disiplinli ve akademik çevrelerde saygınlığı yüksek olan bir okuldur. Okul yönetiminin muhafazakar ve ortodoks tavırları okulu öğrenciler için sıkıcı ve bunaltıcı bir yer haline getirmektedir. Fakat yeni İngilizce öğretmeni John Keating'in okula atanmasıyla çok şey değişecektir...
Keating öğrencilerine ders kitaplarını yırtıp atmalarını, kalıplaşmış düşünce şekillerinden uzaklaşmalarını ve hayatlarını dolu dolu yaşamalarını öğütlemesiyle okulun statükocu tavrına son derece zıt bir profil çizmektedir. Öğrencilerini şiir ve nitelikli edebi yapıtlarla tanıştıran Keating onların pek çoğu üzerinde derin bir etki yaratır ve onların geleceğe dair hayallerinin şekillenmesini sağlar.
Elbette Keating'in yaklaşımının okul yönetimi tarafından farkedilmesi ve üstüne gidilmesi uzun sürmeyecektir. Fakat okul müdürü Nolan Keating'i okuldan uzaklaştırma kararı aldığında hayatlarını değiştirdiği öğrencileri Keating'i savunmak için harekete geçerler.
1989'da dört dalda Oscar'a aday olan Ölü Ozanlar Derneği, Tom Schulman'a En İyi Senaryo ödülünü getirmişti.
-----------------------
Film İncelemesi:
Yönetmenliğini Peter Weir’in yaptığı Ölü Ozanlar Derneği filmi 1959 yılında geçmektedir. Filmde John Keating adlı edebiyat öğretmeni oldukça başarılı bir öğretmendir. Aynı zamanda, çok farklı ders anlatımı vardır. Film sıradışı bir edebiyat öğretmeninin Welton Academy’de başından geçen olayları anlatır. Öğretmen Keating, Akademide eğitim gören çocukları, ailelerinden gördükleri baskıya rağmen edebiyat ve şiir ile tanıştırarak onlara özgürlüğü, hayatı anlamayı, dünyaya başka pencerelerden bakmayı öğretir. Ölü Ozanlar Derneği, Welton Academy öğrencilerin sert kurallar ve otorite karşısında boyun eğmek yerine özgürlüğü anlatıyor. Bunu yaparken edebiyat öğretmenleri onlara liderlik ediyor. Buna göre film, oldukça disiplinli, katı eğitim kurallarıyla bilinen ve saygın bir okul olan Welton Akademisi öğrencilerinin okula yeni gelen sıra dışı edebiyat öğretmeni Keating’in onlara liderlik etmesi ile birlikte öğrencilerin nasıl bir değişim ve gelişimin gerçekleştiğini gösterir. Edebiyat öğretmeni, sıradanlaşmış düşünce ve davranışların ötesine geçmeyi kendine bir ilke edinerek okulun uyguladığı sistemin tamamen karşında olur. Akademide eğitim gören öğrencilerin ortaya çıkmalarını sağlayarak, onlara ideallerinin, hayallerinin, hedeflerinin peşinden gitmeleri için ihtiyaçları olduğu öz güveni aşılar. Öğrenciler edindikleri bu özgüvenle, film süresince kendilerine ve hayata dair çok şey öğrendiğini, hayata karşı bakış açılarının değiştiğini ve hayata karşı duruşlarının sağlamlaştığını görmekteyiz.
Öğrenciler hayallerini ararlarken, Öğretmen Keating’in Ölü Ozanlar Derneği denilen bir gruba üye olduğunu ortaya çıkarıyorlar. Ancak, bu grubun artık olmadığını öğreniyorlar. Keating bu grubun, öğrencilerin sanata uygun olarak şiir okunan bir topluluk olduğunu belirtiyor. Neil grubun geri kalanına “Kaptan”ın gizli desteği önderliğinde Ölü Ozanlar Derneği’ni tekrar toparlamayı öneriyor. Öğrenciler aralarında Ölü Ozanlar Derneğini yeniden kurmaya karar veriyorlar. Grup üyeleri toplantılarını okul sınırlarının dışında yer alan bir mağaraya düzenli olarak gerçekleştirmeye başlıyor. Grup zamanla sıradan bir topluluk olmaktan çıkarak her alanda birbirlerine destek veren bir gruba dönüşüyor. Kamp ateşi başında gülerek, eğlenerek şiir okuyorlar ve fikirlerini paylaşarak bir şeyler üretmeye gayret gösteriyorlar. Bu durum aslında otoriteye bir karşı geliştir. Bunu yanı sıra şiir aracılığıyla edebiyatın gerçek anlamını ulaşabilmek adına Keating’in liderliğiyle ortaya çıkan bir kolektif yapıdır. Keating, öğrencilerini ailelerinin baskıcı tutumlarına rağmen edebiyat ve şiirle ilgilenmeleri ve istedikleri hayatın peşinde koşmaları için motive eder. Bu açıklamalar göre, Öğretmen Keating’in iyi bir liderlik performansı gösterdiği söylenebilir. Liderliğini öğrenciler üzerinde, özgürlük, ideal, motivasyon, birlikte hareket etme, kendini gerçekleştirme gibi kavramları kullanarak göstermiştir.
Bu bağlamda, modern liderlik teorilerinden biri olan Dönüşümcü Liderlik Teorisi’nden film bağlamında bahsetmek yerinde olacaktır. “Dönüşümcü liderlik, değişimi etkin olarak yürürlüğe koymak, bu değişime kılavuzluk edecek ileri görüşlülüğü yaratmak ve değişim için duyulan ihtiyacı tanımlamak için gereksinim duyulan yeteneklerin bir bütünüdür.”[1] Dönüşümcü liderlikte, liderler takipçilerine belirli bir amacı gerçekleştirmeyi benimseterek, onları bu amacı gerçekleştirmeye teşvik etmektedir. Bu liderlik türünde, lider, oluşturduğu vizyonu ile takipçilerine ilham vererek onları kendilerine güven duymasını sağlama ve yeteneklerini ortaya çıkarmaları için motive etmektedir. Bundan başka, dönüşümcü liderler, içinde bulunduğu şartları değerlendirerek organizasyonlarda değişim ve yenilik başlatmasıyla ile öne çıkarlar. Bunu sağlamak içinde takipçilerine bir vizyon kazandırmak, yeniliğin ve değişimin gerekliliğine inandırmak gerekmektedir. Bu açıklamalar doğrultusunda filmde bazı sahneler bu liderlik teorisine ışık tutacaktır. Örneğin, filmin bir sahnesinde, Öğretmen Keating bahçede ders verirken üç öğrenciden yürümesini ister. İlk önce kendi doğal tempolarıyla yürüyen öğrenciler daha sonran belirli bir düzen içinde aynı adımları atmaya başlıyor diğerleri de bu ritme uymaktadır. Daha sonra herkes kendi adımlarıyla yürümeye başlıyor, kendi ritmini oluşturuyor. Öğretmenin burada vermek istediği mesajı şu şekilde açıklayabiliriz. Kendiniz olun, kendinizi keşfedin, kendinizi değiştirin, gerektiğinde birlikte hareket edin, bireysel olarak ya da birlikte hareket ederek yeteneklerinizi ortaya çıkarın demektedir. Bu mesajlarda yukarıda açıklandığı üzere Dönüşümcü Liderlik Teorisi’ne uygun düşünce ve davranış şekilleridir.
Bir başka modern liderlik teorisi de Öğrenen Liderlik Teorisi’dir. “Öğrenen lider, kurumsal ve toplumsal değerlere hakim, bilgi toplumunun yapısına uygun stratejiler geliştirebilen ve çalışanlarının öğrenmesinden birinci derece sorumlu liderdir.”[2] Bu teori, bir öğretmen olan Keating’in filmin akışında göstermiş olduğu davranış ve düşüncelerin liderlik bağlamında açıklanması açısından önemlidir. Film boyunca, Keating, öğrencilerinden standart kalıpların dışına çıkmasını isteyerek onları özgür düşünmeye, yeni fikirler üretmeye, yeni bilgiler öğrenmeye teşvik etmektedir. Bunu yaparken onlara, edebiyat ve şiiri kullanarak yön vermektedir. Sonuçta Keating liderlikte sanatın iki önemli öğesi olan edebiyat ve şiiri öne çıkararak hem öğrencileri eğitiyor hemde onlara farklı bir liderlik örneği göstermiş oluyor.
ALINTI: Coşkun KIRCA

 
Üst