ZEMBLA
1963 yılında Fransa'daki Editions Lug adlı yayınevinin sahibi ve editörü Marcel Navarro tarafindan bu tür orman çizgiromanlarının öncülü Tarzan ve Akim'den yola çıkarak yaratılmış olan Zembla, İtalyan çizer Augusto Pedrazza'nın karakteri görsel olarak tasarlamasıyla vücut bulmuştur.
Zembla, uzun siyah saçları haricinde karakter ve yaşam ortamı, Pedrazza'nın on üç yıl önce İtalya'da yarattığı Akim'e çok benzemektedir. Üzerindeki az kumaşlı klasik orman kıyafetiyle azametle dolanırken kahramana, kafasından Amerikan Askeri Polis (Military Police/MP) kaskını ve boynuna astığı çalar saati çıkarmayan Afrikalı küçük çocuk Yeye ile, sürekli homurdanıp duran Mandrake gibi sihirbaz giysisiyle dolaşan Rasmus adlı arkadaşları eşlik etmektedir. Ayrıca yanından ayrılmayan sadık hayvanları-aslan Bwana/Buana, kanguru Petoulet/Zıp Zıp ve vahşi yabankedisi Satanas da Afrika atmosferinde geçen heyecanlı maceralarında Zembla'nın yardımına koşmak için etrafında gezinirler. Zembla, ormanın derinliklerindeki Karunda Cumhuriyeti sınırları içinde aslanlar tarafından yetiştirilmiştir. Karunda'lı yetim bir çocuk olan Yeye'yi evlatlığı gibi seven karakter, ormanın tüm hayvanlarıyla konuşabilme yeteneğine sahiptir. Ayrıca yaşadığı alanın ekolojik dengesini korumak üzere yemin eden Zembla ve kariyerin sonundaki Karunda'da bulan Rasmus'un da hayatına girmesiyle yan karakter kadrosunu tamamlamıştır.
Zembla'nın 1. sayısı.
Bir yanlış anlama sonucu kaçak durumuna düşen Fransız asıllı bir avcı olan Paul Marais, yaralı bir haldeyken Prenses Ula tarafından kurtarılmasıyla başlayan Zembla'nın doğuş öyküsü, bu iki kişinin birbirine aşık olmasıyla ivme kazanmış ve doğan erkek çocuklarıyla tepe noktasına ulaşmıştır. Gençlerin evliliklerine razı olmayan prensesin babasının adamları tarafìndan öldürülen iki sevgilinin ardından bir dişi aslanın büyüttüğü çocuk, bir mağarada yaşayan Yaşlı Bilge'den okuma yazma ve insanlar gibi konuşma öğrenmiştir. Böylece hem ormandaki hayvanların hem de insanların dilini konuşmaya başlayan Zembla, kısa sürede cesareti ve becerileriyle ormanda hükmünü yürütmeye başlamıştır...
İlk olarak Special-Kiwi No. 15'de ortaya çıkan Zembla, Temmuz 1963'ten itibaren kendi başlığını taşıyan aylık dergisinde maceralar yaşamaya başlamıştır. Zembla başlığını taşıyan bağımsız çizgiroman dergi serisi, Kasım 1994'de yayınlanan 479. sayısıyla yayınını durdurmuştur. Bu seri, 199. sayıya değin yalnızca yeni çizilen maceralar basmış, bu sayıdan itibaren, 295 numaraya dek yeni maceralarla beraber tekrarlanan eskiler dönüşümlü olarak yayınlanmış ve serideki son yeni macera 297. sayıda gözükmüştür. Bağımsız ana dergisinin haricinde bir diğer yan başlık olan Special-Zembla ise, Haziran 1964 tarihinden itibaren okuyucularla buluşmaya başlamıştır. Special-Zembla yayınındaki ilk 68 sayı yeni maceralar içerirken sonrakiler eskileri tekrarlamış, ancak 152. sayıdan sonra hazırlanan yeni öykülerle koleksiyon zenginleştirilmiştir. Bu son maceralarda Zembla hatırı sayılır servetinin büyük kısmını, Greenpeace'a benzeyen ve ekolojik koruma amacıyla çalışan WSU/World Safety United Nations'a bağışlamıştır. Yaptığı gözlemlerden sonra amaçları doğrultusunda gerektiğinde harekete geçen bu kurum, Birleşmiş Milletler Teşkilatı'nın altında faaliyet gösteren bir yapı içermektedir. Görsellik tasarımını yaptığı Zembla'nın sadece ilk dört macerasını çizdikten sonra seriden ayrılan Pedrazza'nın yerine oldukça üretken Franco Oneta geçmiş, ona sonradan Angel Baufista ve Gil Formosa eşlik etmiştir.
Ziya Mık tarafından yayınlanan ilk Zembla sayısı.
Türkiye'de okunan ilk Zembla sayfası Ceylan Yayınları tarafından 18 Ağustos 1966 tarihinde basılan Resimli 3 Roman dergisinin 6. sayısında kendi başlığında yayınlanan haftalık tefrika macerasında gözükmüştür. Bu ilk macerasında kahramana başlangıçta sadece Kenni isimli sarışın bir genç çocuk eşlik ederken, ilerleyen sayılarda Rasmus ile tanışma faslı devreye girmektedir. Bu kısa süreli tanışmanın ardından, ilk sayısı 7 Temmuz 1970 tarihinde Ziya Mık'ın sahibi olduğu ve Kaptan Swing'in yayıncısı İlhami Alpagut'un neşriyat müdürlüğünde Sümer Yayınevi'nden çıkan haftalık Zembla dergi serisi, yayınına 300 sayıdan biraz fazla devam etmiş, ardından da sadece cilt formatında okuyucusuyla buluşmayı sürdürmüştür. 1980 yılı başında çıkan 110'lu sayılarda başlık, Alpagut'un sahipliğine geçmiş, sonradan ondan Zembla'nın Türkiye yayın haklarını devralacak olan Ertuğrul Ürer ise bir dönem yayın müdürlüğünü üstlenmiştir.
Zembla'nın 3 Roman'daki görünüşü ve Atılım Yayınevi'nden çıkan üç farklı serisinden birer kapak.
Zembla serisi 1983 yılı başına değin çıkan 150 civarı sayısının yanı sıra ilk sayısı Aralık 1977'de basılan 64 sayfalık aylık bir fasikül dizisinde 'hiç yayınlanmamış maceralar'ını okurlarına sunmaya başlamıştır. 1985 yılından itibaren Atılım Yayınevi adı altında faaliyete geçen Ürer, çok değişik ve düzensiz serilerle başlığın maceralarını 1990'ların ilk yarısına değin tekrar tekrar piyasaya sürmüştür.
1963 yılında Fransa'daki Editions Lug adlı yayınevinin sahibi ve editörü Marcel Navarro tarafindan bu tür orman çizgiromanlarının öncülü Tarzan ve Akim'den yola çıkarak yaratılmış olan Zembla, İtalyan çizer Augusto Pedrazza'nın karakteri görsel olarak tasarlamasıyla vücut bulmuştur.
Zembla, uzun siyah saçları haricinde karakter ve yaşam ortamı, Pedrazza'nın on üç yıl önce İtalya'da yarattığı Akim'e çok benzemektedir. Üzerindeki az kumaşlı klasik orman kıyafetiyle azametle dolanırken kahramana, kafasından Amerikan Askeri Polis (Military Police/MP) kaskını ve boynuna astığı çalar saati çıkarmayan Afrikalı küçük çocuk Yeye ile, sürekli homurdanıp duran Mandrake gibi sihirbaz giysisiyle dolaşan Rasmus adlı arkadaşları eşlik etmektedir. Ayrıca yanından ayrılmayan sadık hayvanları-aslan Bwana/Buana, kanguru Petoulet/Zıp Zıp ve vahşi yabankedisi Satanas da Afrika atmosferinde geçen heyecanlı maceralarında Zembla'nın yardımına koşmak için etrafında gezinirler. Zembla, ormanın derinliklerindeki Karunda Cumhuriyeti sınırları içinde aslanlar tarafından yetiştirilmiştir. Karunda'lı yetim bir çocuk olan Yeye'yi evlatlığı gibi seven karakter, ormanın tüm hayvanlarıyla konuşabilme yeteneğine sahiptir. Ayrıca yaşadığı alanın ekolojik dengesini korumak üzere yemin eden Zembla ve kariyerin sonundaki Karunda'da bulan Rasmus'un da hayatına girmesiyle yan karakter kadrosunu tamamlamıştır.
Zembla'nın 1. sayısı.
Bir yanlış anlama sonucu kaçak durumuna düşen Fransız asıllı bir avcı olan Paul Marais, yaralı bir haldeyken Prenses Ula tarafından kurtarılmasıyla başlayan Zembla'nın doğuş öyküsü, bu iki kişinin birbirine aşık olmasıyla ivme kazanmış ve doğan erkek çocuklarıyla tepe noktasına ulaşmıştır. Gençlerin evliliklerine razı olmayan prensesin babasının adamları tarafìndan öldürülen iki sevgilinin ardından bir dişi aslanın büyüttüğü çocuk, bir mağarada yaşayan Yaşlı Bilge'den okuma yazma ve insanlar gibi konuşma öğrenmiştir. Böylece hem ormandaki hayvanların hem de insanların dilini konuşmaya başlayan Zembla, kısa sürede cesareti ve becerileriyle ormanda hükmünü yürütmeye başlamıştır...
İlk olarak Special-Kiwi No. 15'de ortaya çıkan Zembla, Temmuz 1963'ten itibaren kendi başlığını taşıyan aylık dergisinde maceralar yaşamaya başlamıştır. Zembla başlığını taşıyan bağımsız çizgiroman dergi serisi, Kasım 1994'de yayınlanan 479. sayısıyla yayınını durdurmuştur. Bu seri, 199. sayıya değin yalnızca yeni çizilen maceralar basmış, bu sayıdan itibaren, 295 numaraya dek yeni maceralarla beraber tekrarlanan eskiler dönüşümlü olarak yayınlanmış ve serideki son yeni macera 297. sayıda gözükmüştür. Bağımsız ana dergisinin haricinde bir diğer yan başlık olan Special-Zembla ise, Haziran 1964 tarihinden itibaren okuyucularla buluşmaya başlamıştır. Special-Zembla yayınındaki ilk 68 sayı yeni maceralar içerirken sonrakiler eskileri tekrarlamış, ancak 152. sayıdan sonra hazırlanan yeni öykülerle koleksiyon zenginleştirilmiştir. Bu son maceralarda Zembla hatırı sayılır servetinin büyük kısmını, Greenpeace'a benzeyen ve ekolojik koruma amacıyla çalışan WSU/World Safety United Nations'a bağışlamıştır. Yaptığı gözlemlerden sonra amaçları doğrultusunda gerektiğinde harekete geçen bu kurum, Birleşmiş Milletler Teşkilatı'nın altında faaliyet gösteren bir yapı içermektedir. Görsellik tasarımını yaptığı Zembla'nın sadece ilk dört macerasını çizdikten sonra seriden ayrılan Pedrazza'nın yerine oldukça üretken Franco Oneta geçmiş, ona sonradan Angel Baufista ve Gil Formosa eşlik etmiştir.
Ziya Mık tarafından yayınlanan ilk Zembla sayısı.
Türkiye'de okunan ilk Zembla sayfası Ceylan Yayınları tarafından 18 Ağustos 1966 tarihinde basılan Resimli 3 Roman dergisinin 6. sayısında kendi başlığında yayınlanan haftalık tefrika macerasında gözükmüştür. Bu ilk macerasında kahramana başlangıçta sadece Kenni isimli sarışın bir genç çocuk eşlik ederken, ilerleyen sayılarda Rasmus ile tanışma faslı devreye girmektedir. Bu kısa süreli tanışmanın ardından, ilk sayısı 7 Temmuz 1970 tarihinde Ziya Mık'ın sahibi olduğu ve Kaptan Swing'in yayıncısı İlhami Alpagut'un neşriyat müdürlüğünde Sümer Yayınevi'nden çıkan haftalık Zembla dergi serisi, yayınına 300 sayıdan biraz fazla devam etmiş, ardından da sadece cilt formatında okuyucusuyla buluşmayı sürdürmüştür. 1980 yılı başında çıkan 110'lu sayılarda başlık, Alpagut'un sahipliğine geçmiş, sonradan ondan Zembla'nın Türkiye yayın haklarını devralacak olan Ertuğrul Ürer ise bir dönem yayın müdürlüğünü üstlenmiştir.
Zembla'nın 3 Roman'daki görünüşü ve Atılım Yayınevi'nden çıkan üç farklı serisinden birer kapak.
Zembla serisi 1983 yılı başına değin çıkan 150 civarı sayısının yanı sıra ilk sayısı Aralık 1977'de basılan 64 sayfalık aylık bir fasikül dizisinde 'hiç yayınlanmamış maceralar'ını okurlarına sunmaya başlamıştır. 1985 yılından itibaren Atılım Yayınevi adı altında faaliyete geçen Ürer, çok değişik ve düzensiz serilerle başlığın maceralarını 1990'ların ilk yarısına değin tekrar tekrar piyasaya sürmüştür.