Nuri KURTCEBE, (1949- )
8 Ocak 1949 tarihinde Yatağan, Muğla'da doğan Nuri Kurtcebe, babasının subay olması dolayısıyla eğitimini Türkiye'nin çeşitli şehirlerinde tamamlamak durumunda kalmıştır. Rize'de başladığı ilkokul eğitimini Denizli'de bitirmiş, ortaokul ve liseyi İstanbul'da okumuştur. 1970 yılında girdiği Devlet Güzel Sanadar Akademisi'nin Yüksek Resim Bölümü üçüncü sınıfından Gırgır dergisinde profesyonel olarak çalışmaya başlaması üzerine ayrılmıştır.
Nuri Kurtcebe, çıkmaya başlamasının ardından giderek döneminin en popüler mizah dergisi haline gelen Gırgır'ın kısa sürede en şöhretli çizerlerinden biri olmuştur. Kendine has çizgi stili ve sinemasal anlatımdaki başarılı kurguları sayesinde ön plana yerleşerek, derginin 1974 yılında yayınlanan sayılarında Gaddar Davut başlıklı ünlü çizgiroman kahramanını ortaya çıkarmıştır. Oğuz Aral'ın yönetimindeki Gırgır'da senaryolarını Tekin Aral'ın yazdığı Tarzan (sonradan Tarzan ve Arap Kadri) sayfaları ve Fırt'da bazı kısa öyküler çizmiştir. Gırgır'da Adem Baba adıyla bir bantı yayınlanan karakterini sonraki yıllarda Mokok ismini almış ve renkli bant öyküleriyle ünlenmiştir. 1980 yılı boyunca Hey müzik dergisinin Curcuna adlı mizah ekinde mizah yönetmeni görevini üstlenerek burada yine ilkel mağara adamlarının kahraman olduğu Mokok'un pek çok bantını ve Hergele Cafer İş Başında adlı çizgiromanı gerçekleştirmiştir. 1982'de Gaddar Davut'un bir macerasını Milliyet Çocuk sayfalarına taşıdıktan sonra, 1984 yılında Mokok başlığının yeni bantlarını bu kez ilk ortaya çıktığı dergi olan Gırgır'da hazırlamaya başlayan Kurtcebe, bir süre sonra Çarşaf dergisine geçerek burada Gaddar Davut'un yeni öykülerini çizmiştir.
Curcuna'da çıkan bir Mokok sayfası.
Bazı eski öyküleri 1992 yılı başında Zeplin'de yeniden yayınlandıktan sonra, 18 Temmuz 1995'den itibaren Cumhuriyet Gazetesinde Sessiz Sedasız başlığını çizmiş, bu yayın organı 1990'ların ortalarındaki Limon'da yayınlanan macerasıyla beraber Gaddar Davut'un sonraki duraklarından da biri olmuştur. Çizerin son çalıştığı mizah dergisi ise Cumhuriyet Gazetesinin çıkardığı Dinozor olmuş, burada Kınalı Kuzular başlıklı bir çizgiroman hazırlamıştır. Nuri Kurtcebe'nin Fırt dergisinde çizmeye başladığı ve başrolünü oynadığı 'Malkoçoğlu' filmleriyle Yeşilçam'ın ünlü aktörlerinden biri olan Cüneyt Arkın'ın parodileştirildiği Mamçakoğlu Cüneyt başlığı ise, o bıraktıktan sonra Bülent Arabacıoğlu tarafından devam ettirilmiştir. 1988 yılında müzisyen İlhan İrem'in bir şiir kitabına çizgiromanlarıyla destek veren Nuri Kurtcebe'nin dergilerde yayınlanmış çizgiroman öykülerinden bazıları 1991'de İletişim Yayınları tarafindan Boyut Farkı adıyla yeniden yayınlanmıştır. Ayrıca LM Yayınları tarafından yayınlanan ve Nazım Hikmet Ran'ın yazdığı Kuvayi Milliye şiirinin çizgiroman uyarlaması ise 2002 yılında basılmıştır.
Kuvayi Milliye albüm kapağı.
8 Ocak 1949 tarihinde Yatağan, Muğla'da doğan Nuri Kurtcebe, babasının subay olması dolayısıyla eğitimini Türkiye'nin çeşitli şehirlerinde tamamlamak durumunda kalmıştır. Rize'de başladığı ilkokul eğitimini Denizli'de bitirmiş, ortaokul ve liseyi İstanbul'da okumuştur. 1970 yılında girdiği Devlet Güzel Sanadar Akademisi'nin Yüksek Resim Bölümü üçüncü sınıfından Gırgır dergisinde profesyonel olarak çalışmaya başlaması üzerine ayrılmıştır.
Nuri Kurtcebe, çıkmaya başlamasının ardından giderek döneminin en popüler mizah dergisi haline gelen Gırgır'ın kısa sürede en şöhretli çizerlerinden biri olmuştur. Kendine has çizgi stili ve sinemasal anlatımdaki başarılı kurguları sayesinde ön plana yerleşerek, derginin 1974 yılında yayınlanan sayılarında Gaddar Davut başlıklı ünlü çizgiroman kahramanını ortaya çıkarmıştır. Oğuz Aral'ın yönetimindeki Gırgır'da senaryolarını Tekin Aral'ın yazdığı Tarzan (sonradan Tarzan ve Arap Kadri) sayfaları ve Fırt'da bazı kısa öyküler çizmiştir. Gırgır'da Adem Baba adıyla bir bantı yayınlanan karakterini sonraki yıllarda Mokok ismini almış ve renkli bant öyküleriyle ünlenmiştir. 1980 yılı boyunca Hey müzik dergisinin Curcuna adlı mizah ekinde mizah yönetmeni görevini üstlenerek burada yine ilkel mağara adamlarının kahraman olduğu Mokok'un pek çok bantını ve Hergele Cafer İş Başında adlı çizgiromanı gerçekleştirmiştir. 1982'de Gaddar Davut'un bir macerasını Milliyet Çocuk sayfalarına taşıdıktan sonra, 1984 yılında Mokok başlığının yeni bantlarını bu kez ilk ortaya çıktığı dergi olan Gırgır'da hazırlamaya başlayan Kurtcebe, bir süre sonra Çarşaf dergisine geçerek burada Gaddar Davut'un yeni öykülerini çizmiştir.
Curcuna'da çıkan bir Mokok sayfası.
Bazı eski öyküleri 1992 yılı başında Zeplin'de yeniden yayınlandıktan sonra, 18 Temmuz 1995'den itibaren Cumhuriyet Gazetesinde Sessiz Sedasız başlığını çizmiş, bu yayın organı 1990'ların ortalarındaki Limon'da yayınlanan macerasıyla beraber Gaddar Davut'un sonraki duraklarından da biri olmuştur. Çizerin son çalıştığı mizah dergisi ise Cumhuriyet Gazetesinin çıkardığı Dinozor olmuş, burada Kınalı Kuzular başlıklı bir çizgiroman hazırlamıştır. Nuri Kurtcebe'nin Fırt dergisinde çizmeye başladığı ve başrolünü oynadığı 'Malkoçoğlu' filmleriyle Yeşilçam'ın ünlü aktörlerinden biri olan Cüneyt Arkın'ın parodileştirildiği Mamçakoğlu Cüneyt başlığı ise, o bıraktıktan sonra Bülent Arabacıoğlu tarafından devam ettirilmiştir. 1988 yılında müzisyen İlhan İrem'in bir şiir kitabına çizgiromanlarıyla destek veren Nuri Kurtcebe'nin dergilerde yayınlanmış çizgiroman öykülerinden bazıları 1991'de İletişim Yayınları tarafindan Boyut Farkı adıyla yeniden yayınlanmıştır. Ayrıca LM Yayınları tarafından yayınlanan ve Nazım Hikmet Ran'ın yazdığı Kuvayi Milliye şiirinin çizgiroman uyarlaması ise 2002 yılında basılmıştır.
Kuvayi Milliye albüm kapağı.