Niyazi YOLTAŞ, (1932- )
1932 yılında İzmir'de doğan Niyazi Yoltaş, küçük yaşından itibaren liseyi de tamamlayacağı İstanbul'da yaşamıştır. 1996 yılında doğum yeri olan İzmir'e yerleşene dek basın yayın camiasının kalbi olan Babıali'de bulunmuş ve on dört yaşında başlayan çizerlik kariyerine burada devam etmiştir.
Niyazi Yoltaş, ilk karikatürlerini dönemin etkin çocuk dergisi Doğan Kardeş'e göndermiş ve basıldığını görünce bu görsel sanat dalına olan ilgisini artırmıştır. İlk profesyonel çalışmaları ise bu başlangıçtan üç sene sonra, henüz on yedi yaşında bir lise öğrencisi iken üstadı Cemal Nadir Güler'in vefatından kısa bir süre sonra Cumhuriyet Gazetesi'nde boşalan birinci sayfadaki köşesinde gerçekleştirmiştir. Pek çok gazete ve dergide karikatürist olarak çalışan Yoltaş'ın kariyerindeki önemli adımlardan biri de 1952-1977 yılları arasında Akbaba mizah dergisinde olmuştur. Burada binlerce karikatürün yanı sıra sayısız Akbaba kapağı ve çoğu derginin son döneminde yayınlanan çizgiroman çalışmaları yapmıştır. Birçoğu TRT televizyonunda oynayan yabancı dizilerin parodisi olan bu çizgiromanlara uzanan süreçte Cumhuriyet ile Milliyet Gazetelerinde ve Papağan, Gölge, 41 Bucuk, Karakedi, Çarşaf gibi mizah ya da Erkekçe türü değişik dergilerde çalışmaları yayınlanmıştır. Yoltaş, İş Bankası'nın yayınladığı Kumbara çocuk dergisi için tam on yıl boyunca, her sayısında dört sayfa olmak üzere çeşitli konularda (Dünya masalları, buluşlar, deyimlerimiz, kısa öyküler vb.) eğitici çizgiroman dizileri hazırlayıp resimlemiştir. Bunların büyük kısmı daha sonradan derlenerek çeşitli dillerde basılan beş albüm halinde yeniden yayınlanmıştır.
Yoltaş'ın Gölge mizah dergisinin 1957 yılı sayılarında yayınlanan Bizimkiler başlıklı bir bant.
Bu arada Türk Kültür mirasına yönelmiş, görsel bazda olanlardan bazılarını gelecek kuşaklara hatırlatmayı amaçlayan bir dizi çalışma gerçekleştirmiş ve ilkin Hazreti Mevlana'nın 'Mesnevi' sinden bazı öyküleri renkli bant şeklinde resimleyerek otuz gün boyunca Milliyet Gazetesi sayfalarından okurlara ulaştırmıştır. Bu çalışmaları sonradan eklediği metinlerle zenginleştirilerek beş ayrı dilde yayınlanan bir albüm haline gelmiştir. Ardından bir ortaoyununu baştan sona renkli olarak çizgiromana uyarlamış ve yine aynı gazeteden günlük formatta yayınlanmasını sağlamıştır. Şeyh Sadi'nin 'Gülistan' ve Cami'nin 'Baharistan' adlı kitaplarından bazı kısa öykülerden seçtiği çarpıcı diyalogları bu kez Tercüman Gazetesi için renkli olarak resimlemiştir. Yoltaş, ayrıca Kültür Bakanlığı tarafindan satın alınan bir projesinde Türk Gölge Tiyatrosu'nun Karagöz oyunlarında kullanılan figürlerin tamamına yakın bir kısmını (250 adet) müze ve arşiv araştırmalarıyla saptayarak kağıda aktarmış ve yeniden gün ışığına çıkarmıştır. Karikatürcüler Derneği'ne üye olan çizerin yedi adet kişisel sergisinin yanı sıra ulusal ve uluslararası sayısız sergide çalışmaları yer almıştır.