L-MANYAK
LM Basın Yayın Ltd.Şti. adına Mehmet Çağçağ'ın sahipliğini üstlendiği ilk L-Manyak sayısı 1 Ocak 1996 tarihinde yayınlanmıştır. Bünyesinde Leman mizah dergisinden gelen karikatürist kökenli çok sayıda çizer bulunduran dergide Bahadır Baruter, Selçuk Erdem editörlükleri üstlenmiştir (ancak Lombakçıların ayrılmasıyla birlikte editörlüğü Soner Günday devralmıştır). Leman'da sayıları iyice çoğalan ve çalışmalarına yer vermek için sayfa darlığı çekilen bir dönemde devreye giren L-Manyak, bu soruna da çözüm getirerek çizerlerin daha uzun metrajlı çizgiromanlar hazırlamasına imkan tanımıştır.
L-Manyak dergisinin ilk sayısı.
L-Manyak, ilk sayısından itibaren sokak ağzını kullanan, karikatürize çalışmalar barındıran ve içindeki 'doğaçlama' türde kotarılan konularla hazırlanan bir çizgiroman akımını beraberinde getirmiştir. Dışavurumcu, refleksif bir davranışla hareket eden çizgi karakterlerle sağlanan mizah anlayışının hakim olduğu dergi ilerleyen sayılarında sayfalarına eklenen tiplemelerle bu özelliğini daha ön plana çıkarmıştır. 'Underground' bir ekol oluşturan tarzı benimseyen çizerler, Le-man'ın genelde üniversiteli olan okur kitlesine oranla yaşça daha küçük bir kitleye hitap etmiştir. Lise düzeyindeki gençlerin kendi aralarında kullandıkları 'sokak ağzı'nı konuşma balonlarına serpiştirirken, bu ekolde neredeyse artık vazgeçilmez olan küfürler de metin aralarında bolca yer almıştır. Bunlara cinsel dozu yüksek konular ve hem kadın hem de erkek cinsel organlarının sıkça eklenmesiyle birlikte istenen ve hedeflenen yapı tamamlanmıştır. Aralarında Suat Gönülay, Galip Tekin, Kenan Yarar, Soner Günday gibi realize çizgiromancılar da olması bu açıdan çeşit yelpazesinin iyice genişlemesine yetmiştir.
Mahmut Tibet'den bir Şekerpare sayfası.
Soner Günday'ın L-Manyak'da yayınlanan bir Zikaçu sayfası.
L-Manyak ilk sayısındaki başlangıç öyküsü Mehmet Çağçağ'ın Enver ile Denver başlıklı kozmozdaki herhangi bir gezegendeki kraterlerin içinde yaşamlarını çırılçıplak sürdüren iki kafadardan birinin diğerinin organını kesmesi sonucu yaşanan gelişmeler ve Bakırköy Ruh ve Sinir Hastalıkları Hastanesi'nde birdenbire ortaya çıkmalarıyla ilgilidir. Onu, Can Barslan, Tuncay Akgün, Uğur Durak, Kadir Yılmaz, Suat Özkan, Selçuk Erdem, Fatih Solmaz-Bahadır Baruter ikilisi, Kaan Ertem, Bahadır Boysal, Deniz, Bülent Üstün, Gökhan Dabak, Feyhan Güver, Metin Fidan ve Erdil Yaşaroğlu'nun sayfa ve öyküleri izlemiştir. Bu ilk sayıda hazırlanan başlıklardan sadece Kaan Ertem'in 2001 Uzay Fatihleri sonraki sayılarda da devam etmiştir. Bu çizerler dışında Metin Üstündağ ve Kemal Kenan Ergen de mizahi yazılarıyla dergiye katılım sağlamışlardır. Ayrıca sonraki sayılarda bu kişilerden bazıları kısa sürede dergiden ayrılırken, varolan yazar çizer kadrosuna ilk aşamada Yılmaz Aslantürk, Erhan Nuhoğlu katılmıştır.
L-Manyak'dan Bir Cabbar Baba karesi.
Pek'den Yönetmen İkram Abİ ve Asistan Yaşar ile Ertem'den Ezik Şarkıcı Altuğ sayfası.
L-Manyak sonraki sayıları boyunca çok popüler olan epey fazla sayıda çizgiroman başlığı yaratmıştır. Bunlardan Bülent Üstün'den Kötü Kedi Şerafettin; Can Barslan'dan Dedektif Sanlı; Kaan Ertem'den Zıçan Adam, Ezik Şarkıcı Altuğ; Erdil Yaşaroğlu'ndan Zibidigibi; Memo Tembelçizer'den L-Manyak Şehitleri; Cengiz Üstün'den Kunteper Canavarı, Duka Film, Üzeyir; Soner Günday'dan Yüzbaşı Albırt ve Zikaçu; Mehmet Coşkun'dan Hatıralar Geçidi; Behiç Pek'den Toros ile Hamile, Zalak Mahmut ve Eko, Yönetmen ikram Abi ve Asistan Yaşar; (A Story by Gürcan Yurt başlığındaki bantlarla başlayan) Robinson Crusoe & Cuma; Oky'den Zavallı Polat ve Cihangir'de Bi' Ev...; (bazen tam anlamıyla çizgiroman değil de çizgili anlatım olsalar da) Bahadır Boysal'dan Secret Life of Bahadır Boysal ve Islak Köpek; Faruken Bayraktare'dan Rezil-i Rüsvan; Selçuk Erdem'den Penguen Dedektif, Kenan Yarar'dan Hilal, Paranoyak Teyze ile Angut Hanım; Andaç Gürsoy'dan Tuğçe; Alpay Erdem'den İsmail; Göxel'den Prifesör Lepistes; Kadir Yılmaz'dan Boing Burhan; Levent Çanga'dan Tırt Star başlıklı sinema oyuncularının fotoğraflarından çalışılarak çizilmiş öyküler; Aslan Özdemir'den Teknocan; Gökhan Dabak' dan Deli Cevat uzun yıllar boyunca yayınlanan başlıklar olmuşlardır.
L-Manyak, Mayıs 2001 tarihinde yayınlanan 65. sayısından itibaren dergiden ayrılarak Lombak'ı çıkaran çizer kadrosunun yerine Galip Tekin, Cengiz Akın, Levent Çanga, Yiğit Özgür, Özge Samancı, Aslan Özdemir, Kemal Aratan, Mahmut Tibet ve Kaan Güvercin gibi çizgiroman ressamları ve Atilla Atalay ile Ahmet Yılmaz dahil olmuştur. Ayrıca daha önceki yıllarda Dıgıl'da yayınlanan Galip Tekin-Kemal Aratan imzalı Vah Vahap Vah başlığını yeni renkleme ve sayfa düzenlemesiyle tekrar verilmeye başlanmıştır.
LM Basın Yayın Ltd.Şti. adına Mehmet Çağçağ'ın sahipliğini üstlendiği ilk L-Manyak sayısı 1 Ocak 1996 tarihinde yayınlanmıştır. Bünyesinde Leman mizah dergisinden gelen karikatürist kökenli çok sayıda çizer bulunduran dergide Bahadır Baruter, Selçuk Erdem editörlükleri üstlenmiştir (ancak Lombakçıların ayrılmasıyla birlikte editörlüğü Soner Günday devralmıştır). Leman'da sayıları iyice çoğalan ve çalışmalarına yer vermek için sayfa darlığı çekilen bir dönemde devreye giren L-Manyak, bu soruna da çözüm getirerek çizerlerin daha uzun metrajlı çizgiromanlar hazırlamasına imkan tanımıştır.
L-Manyak dergisinin ilk sayısı.
L-Manyak, ilk sayısından itibaren sokak ağzını kullanan, karikatürize çalışmalar barındıran ve içindeki 'doğaçlama' türde kotarılan konularla hazırlanan bir çizgiroman akımını beraberinde getirmiştir. Dışavurumcu, refleksif bir davranışla hareket eden çizgi karakterlerle sağlanan mizah anlayışının hakim olduğu dergi ilerleyen sayılarında sayfalarına eklenen tiplemelerle bu özelliğini daha ön plana çıkarmıştır. 'Underground' bir ekol oluşturan tarzı benimseyen çizerler, Le-man'ın genelde üniversiteli olan okur kitlesine oranla yaşça daha küçük bir kitleye hitap etmiştir. Lise düzeyindeki gençlerin kendi aralarında kullandıkları 'sokak ağzı'nı konuşma balonlarına serpiştirirken, bu ekolde neredeyse artık vazgeçilmez olan küfürler de metin aralarında bolca yer almıştır. Bunlara cinsel dozu yüksek konular ve hem kadın hem de erkek cinsel organlarının sıkça eklenmesiyle birlikte istenen ve hedeflenen yapı tamamlanmıştır. Aralarında Suat Gönülay, Galip Tekin, Kenan Yarar, Soner Günday gibi realize çizgiromancılar da olması bu açıdan çeşit yelpazesinin iyice genişlemesine yetmiştir.
Mahmut Tibet'den bir Şekerpare sayfası.
Soner Günday'ın L-Manyak'da yayınlanan bir Zikaçu sayfası.
L-Manyak ilk sayısındaki başlangıç öyküsü Mehmet Çağçağ'ın Enver ile Denver başlıklı kozmozdaki herhangi bir gezegendeki kraterlerin içinde yaşamlarını çırılçıplak sürdüren iki kafadardan birinin diğerinin organını kesmesi sonucu yaşanan gelişmeler ve Bakırköy Ruh ve Sinir Hastalıkları Hastanesi'nde birdenbire ortaya çıkmalarıyla ilgilidir. Onu, Can Barslan, Tuncay Akgün, Uğur Durak, Kadir Yılmaz, Suat Özkan, Selçuk Erdem, Fatih Solmaz-Bahadır Baruter ikilisi, Kaan Ertem, Bahadır Boysal, Deniz, Bülent Üstün, Gökhan Dabak, Feyhan Güver, Metin Fidan ve Erdil Yaşaroğlu'nun sayfa ve öyküleri izlemiştir. Bu ilk sayıda hazırlanan başlıklardan sadece Kaan Ertem'in 2001 Uzay Fatihleri sonraki sayılarda da devam etmiştir. Bu çizerler dışında Metin Üstündağ ve Kemal Kenan Ergen de mizahi yazılarıyla dergiye katılım sağlamışlardır. Ayrıca sonraki sayılarda bu kişilerden bazıları kısa sürede dergiden ayrılırken, varolan yazar çizer kadrosuna ilk aşamada Yılmaz Aslantürk, Erhan Nuhoğlu katılmıştır.
L-Manyak'dan Bir Cabbar Baba karesi.
Pek'den Yönetmen İkram Abİ ve Asistan Yaşar ile Ertem'den Ezik Şarkıcı Altuğ sayfası.
L-Manyak sonraki sayıları boyunca çok popüler olan epey fazla sayıda çizgiroman başlığı yaratmıştır. Bunlardan Bülent Üstün'den Kötü Kedi Şerafettin; Can Barslan'dan Dedektif Sanlı; Kaan Ertem'den Zıçan Adam, Ezik Şarkıcı Altuğ; Erdil Yaşaroğlu'ndan Zibidigibi; Memo Tembelçizer'den L-Manyak Şehitleri; Cengiz Üstün'den Kunteper Canavarı, Duka Film, Üzeyir; Soner Günday'dan Yüzbaşı Albırt ve Zikaçu; Mehmet Coşkun'dan Hatıralar Geçidi; Behiç Pek'den Toros ile Hamile, Zalak Mahmut ve Eko, Yönetmen ikram Abi ve Asistan Yaşar; (A Story by Gürcan Yurt başlığındaki bantlarla başlayan) Robinson Crusoe & Cuma; Oky'den Zavallı Polat ve Cihangir'de Bi' Ev...; (bazen tam anlamıyla çizgiroman değil de çizgili anlatım olsalar da) Bahadır Boysal'dan Secret Life of Bahadır Boysal ve Islak Köpek; Faruken Bayraktare'dan Rezil-i Rüsvan; Selçuk Erdem'den Penguen Dedektif, Kenan Yarar'dan Hilal, Paranoyak Teyze ile Angut Hanım; Andaç Gürsoy'dan Tuğçe; Alpay Erdem'den İsmail; Göxel'den Prifesör Lepistes; Kadir Yılmaz'dan Boing Burhan; Levent Çanga'dan Tırt Star başlıklı sinema oyuncularının fotoğraflarından çalışılarak çizilmiş öyküler; Aslan Özdemir'den Teknocan; Gökhan Dabak' dan Deli Cevat uzun yıllar boyunca yayınlanan başlıklar olmuşlardır.
L-Manyak, Mayıs 2001 tarihinde yayınlanan 65. sayısından itibaren dergiden ayrılarak Lombak'ı çıkaran çizer kadrosunun yerine Galip Tekin, Cengiz Akın, Levent Çanga, Yiğit Özgür, Özge Samancı, Aslan Özdemir, Kemal Aratan, Mahmut Tibet ve Kaan Güvercin gibi çizgiroman ressamları ve Atilla Atalay ile Ahmet Yılmaz dahil olmuştur. Ayrıca daha önceki yıllarda Dıgıl'da yayınlanan Galip Tekin-Kemal Aratan imzalı Vah Vahap Vah başlığını yeni renkleme ve sayfa düzenlemesiyle tekrar verilmeye başlanmıştır.