KING FEATURES SYNDICATE
Birinci Dünya Savaşı'nın hemen başında, yavaş yavaş gelişen ve büyük rekabet ortamlarına şahit olan ancak oldukça dağınık vaziyetteki çizgiroman bantlarını daha geniş kidelere ulaştırabilmek ve piyasasını artırıcı organize bir hale getirmek amacıyla 'syndicate' adı verilen birimler ortaya çıkmıştır. Amerika'nın çeşitli ulusal ve yerel gazetelerine bant, spor fotoğrafı, karikatür vesaire gibi görsel malzemeler sağlayacaktır. Zamanında gazete patronlarını birbirine düşüren çizgiromanlar ise en önemli dağıtım ürünleri olmuşlardır. Bu 'syndicate'ler maaşla kendilerine bağladıkları ressam, senarist ve diğer çalışanlardan ustalıkla yararlanmıştır. Sanatçılar deyim yerindeyse 'memur' gibidirler, çoğu hazırladıkları eserler üzerinde hiçbir yasal hakka sahip olamamışlardır. Çizdiği bantı bırakan veya görevinden ayrılanın yerine kimin geçeceği, ne zaman geçeceği bu kuruluşların denetimi ve yetkisi altındadır. Zaman zaman rekabete de girişen ' syndicate'lerden en önemlileri ilk kurulanı ve en fazla sayıda çizgiroman başlığının haklarına sahip olan King Features Syndicate'dir (Diğer rakiplerinden News Syndicate ise; Buck Rogers, Tarzan, Dick Tracy gibi bantların haklarına sahipken; Publishers Syndicate Dan Dunn: Gizli Ajan 48 adlı başlığın dağıtımını yapmıştır).
Bir William Randolph Hearst portresi.
King Features'in doğumunu gerekli kılan verilerin izleri XIX. yüzyılın sonlarına dayanmaktadır. 1895 yılında yayıncı William Randolph Hearst'ün gözünü Yellow Kid'e ilk çevirdiği günden beri, gazetelerde yayınlanan çizgiroman bantları dilleri ve kültürleri yansıtmış ve onlara katkıda bulunmuşlardır. 1916 yılında Hearst'ün International Film Service'i başlıca animasyon stüdyoları arasında idi ve Hearst gazete bantlarındaki çizgi karakterler arasından sinema yıldızları çıkarmaktaydılar. Bunlar arasında Bringing Up Eather/Güngörmüşler, Happy Hooligan, Maud the Mule, Krazy Cat ve bunlar gibi popüler başlıklar olmuştur. 1915'de Hearst grubuna bağlı Koenigsberg adlı kişinin yönetimi altında yeni bir kuruluş ortaya çıkmıştır. Diğer çalışmalarından ayırarak farklı görünmesini sağlamak için Hearst buna değişik bir isim aramış ve Koenigsberg'in adından türetilen hızlı bir çözüme ulaşılmıştır. 'King' sözcüğü Almancada kral anlamına gelen 'Koenig'in İngilizcesidir. Bu başlangıcın ardından kurulan 'syndicate' kendi alanında baskın çıkmış, yönlendirici konumda kalmıştır. Kurum, 16 Kasım 1915 tarihinden itibaren King Features Syndicate adı altında şirketleşmiştir. İlk günlerde gazete bantının telifi ve lisans hakları yayınlandığı gazetenin elinde kalmışür. Birçok çizer gazeteyi bıraktıktan sonra kendi yarattıkları tiplemeleri sert mahkeme kavgalarından sonra kaybetmişler ve çalışmalarının kendi ellerinde kalmalarını istemişlerdir. William Hearst, ünlü King Features Syndicate'i kurmuş, çizerlerin bantlarını ülke çapında dağıtmalarına yardımcı olmuştur, aynı zamanda telif hakları ve lisans konusunda onlara dezavantajlı anlaşmalar sunmuştur. Babası gibi politikaya ilgisi olduğundan valilik seçimlerine katılmış, ancak 1906'daki seçimi kaybetmiştir. Bu dönemden sonra yeniden basın, animasyon ve sinema sektörlerine geri dönmüş ve yüzden fazla başlık üretmiştir. Böylece Hearst'ün inatçılığı sayesinde çizgiroman sanatının gazete bölümü şaha kalkmış ve önemli gelişmeler göstermiştir. Eğlenceli Pazar sayfalarının potansiyelini çabuk fark ederek çizgiroman olayının büyük, modern bir iş kolu haline gelmesine önayak olmuştur. New York'tan Amerika'nın her köşesindeki okura ulaşmasını çabuklaştıran kuruluşuyla çizgiroman üreticilerinin kariyerlerinin önünü açmıştır.
Hearst yıllar geçtikçe Blondie/Fatoş, Popeye/ Temel Reis'in ilk ortaya çıkışına ev sahipliği yapan Thimble Theatre, Flash Gordon, Tillie the Toiler, The Phantom/Kızılmaske gibi pek çok popüler başlığı King Features bünyesinde ardı ardına yayınlamıştır. Hearst yetenek avcılığı yapmış ve işe aldığı kalemlere dolgun maaşlar vermiştir. Onun için çalışan çizgiromancıların çoğu servet içinde yaşama şansı bulmuşlardır. Özellikle Bringing Up Father'ın çizeri George McManus, Güney California'da bir padişah gibi yaşamış ve Hearst'ün dillere destan San Simeon Malikanesi'nin gözde konuğu olmuştur. Hearst, Walt Disney'in Mickey Mouse/Miki Fare'sini de mizah gazetelerine taşımıştır. Western romancısı Zane Gray, gerilim yazar Dashiell Hammett ve Frank Buck'ı kendisi için çizgiroman bantları yaratmaları için ikna etmiştir. Bu konudaki yetenekler King Features Syndicate'in bünyesi altında buluşarak bu şirketi çizgiroman alanının MGM'i haline getirmişlerdir.
King Features Syndicate'in dağıtım haklarına sahip olduğu çizgiromanlar şunlardır: The Amazing Spider-Man/'Örümcek-Adam'ın gazete bant versiyonu, Andy Capp, Apartment 3-G, Baby Blues, Barney Google and Snuffy Smith, Beetle Bailey/Hasbi Tembel Er, The Better Half, Between Friends, Blondie/Fatoş, Boner's Ark, Bringing Up Father/Güngörmüşler, Buckles, Claire and Weber, Crock, Curtis, Dennis The Menace/Yumurcak, Dinette Set, The Family Circus, Flash Gordon, Free for All, Funky Winkerbean, Grin and Bear It, Hagar the Horrible/Bastır Viking, Hazel, The Heart of Juliet Jones/Genç Kız Kalbi, Henry, Hi and Lois, Horrorscope, I Need Help, Judge Parker, The Katzenjammer Kids/Kaptan ve Çocukları, Laff-a-Day, The Lockhorns, Mallard Fillmore, Mandrake the Magician/Mandrake, Mark Trail, Marvin, Mary Worth, Moose Miller, Mutts, The New Breed, The Norm, On the Fastrack, Piranha Club, The Phantom/Kızılmaske, Popeye/Temel Reis, Pops Place, Prince Valiant/Kahraman Prens, Ralph, Redeye, Rex Morgan, M.D., Rhymes with Orange, Rip Kirby/Dedektif Nik, Safe Havens, Sally Forth, Sam & Silo, Slylock Fox and Comics For Kids, The Small Society, Steve Roper and Mike Nomad, They'll Do It Every Time, Tiger, Trudy, Tumbleweeds, Walnut Cove, Where's Waldo?, Willy 'n Ethel, Zippy the Pinhead ve Zits.
Birinci Dünya Savaşı'nın hemen başında, yavaş yavaş gelişen ve büyük rekabet ortamlarına şahit olan ancak oldukça dağınık vaziyetteki çizgiroman bantlarını daha geniş kidelere ulaştırabilmek ve piyasasını artırıcı organize bir hale getirmek amacıyla 'syndicate' adı verilen birimler ortaya çıkmıştır. Amerika'nın çeşitli ulusal ve yerel gazetelerine bant, spor fotoğrafı, karikatür vesaire gibi görsel malzemeler sağlayacaktır. Zamanında gazete patronlarını birbirine düşüren çizgiromanlar ise en önemli dağıtım ürünleri olmuşlardır. Bu 'syndicate'ler maaşla kendilerine bağladıkları ressam, senarist ve diğer çalışanlardan ustalıkla yararlanmıştır. Sanatçılar deyim yerindeyse 'memur' gibidirler, çoğu hazırladıkları eserler üzerinde hiçbir yasal hakka sahip olamamışlardır. Çizdiği bantı bırakan veya görevinden ayrılanın yerine kimin geçeceği, ne zaman geçeceği bu kuruluşların denetimi ve yetkisi altındadır. Zaman zaman rekabete de girişen ' syndicate'lerden en önemlileri ilk kurulanı ve en fazla sayıda çizgiroman başlığının haklarına sahip olan King Features Syndicate'dir (Diğer rakiplerinden News Syndicate ise; Buck Rogers, Tarzan, Dick Tracy gibi bantların haklarına sahipken; Publishers Syndicate Dan Dunn: Gizli Ajan 48 adlı başlığın dağıtımını yapmıştır).
Bir William Randolph Hearst portresi.
King Features'in doğumunu gerekli kılan verilerin izleri XIX. yüzyılın sonlarına dayanmaktadır. 1895 yılında yayıncı William Randolph Hearst'ün gözünü Yellow Kid'e ilk çevirdiği günden beri, gazetelerde yayınlanan çizgiroman bantları dilleri ve kültürleri yansıtmış ve onlara katkıda bulunmuşlardır. 1916 yılında Hearst'ün International Film Service'i başlıca animasyon stüdyoları arasında idi ve Hearst gazete bantlarındaki çizgi karakterler arasından sinema yıldızları çıkarmaktaydılar. Bunlar arasında Bringing Up Eather/Güngörmüşler, Happy Hooligan, Maud the Mule, Krazy Cat ve bunlar gibi popüler başlıklar olmuştur. 1915'de Hearst grubuna bağlı Koenigsberg adlı kişinin yönetimi altında yeni bir kuruluş ortaya çıkmıştır. Diğer çalışmalarından ayırarak farklı görünmesini sağlamak için Hearst buna değişik bir isim aramış ve Koenigsberg'in adından türetilen hızlı bir çözüme ulaşılmıştır. 'King' sözcüğü Almancada kral anlamına gelen 'Koenig'in İngilizcesidir. Bu başlangıcın ardından kurulan 'syndicate' kendi alanında baskın çıkmış, yönlendirici konumda kalmıştır. Kurum, 16 Kasım 1915 tarihinden itibaren King Features Syndicate adı altında şirketleşmiştir. İlk günlerde gazete bantının telifi ve lisans hakları yayınlandığı gazetenin elinde kalmışür. Birçok çizer gazeteyi bıraktıktan sonra kendi yarattıkları tiplemeleri sert mahkeme kavgalarından sonra kaybetmişler ve çalışmalarının kendi ellerinde kalmalarını istemişlerdir. William Hearst, ünlü King Features Syndicate'i kurmuş, çizerlerin bantlarını ülke çapında dağıtmalarına yardımcı olmuştur, aynı zamanda telif hakları ve lisans konusunda onlara dezavantajlı anlaşmalar sunmuştur. Babası gibi politikaya ilgisi olduğundan valilik seçimlerine katılmış, ancak 1906'daki seçimi kaybetmiştir. Bu dönemden sonra yeniden basın, animasyon ve sinema sektörlerine geri dönmüş ve yüzden fazla başlık üretmiştir. Böylece Hearst'ün inatçılığı sayesinde çizgiroman sanatının gazete bölümü şaha kalkmış ve önemli gelişmeler göstermiştir. Eğlenceli Pazar sayfalarının potansiyelini çabuk fark ederek çizgiroman olayının büyük, modern bir iş kolu haline gelmesine önayak olmuştur. New York'tan Amerika'nın her köşesindeki okura ulaşmasını çabuklaştıran kuruluşuyla çizgiroman üreticilerinin kariyerlerinin önünü açmıştır.
Hearst yıllar geçtikçe Blondie/Fatoş, Popeye/ Temel Reis'in ilk ortaya çıkışına ev sahipliği yapan Thimble Theatre, Flash Gordon, Tillie the Toiler, The Phantom/Kızılmaske gibi pek çok popüler başlığı King Features bünyesinde ardı ardına yayınlamıştır. Hearst yetenek avcılığı yapmış ve işe aldığı kalemlere dolgun maaşlar vermiştir. Onun için çalışan çizgiromancıların çoğu servet içinde yaşama şansı bulmuşlardır. Özellikle Bringing Up Father'ın çizeri George McManus, Güney California'da bir padişah gibi yaşamış ve Hearst'ün dillere destan San Simeon Malikanesi'nin gözde konuğu olmuştur. Hearst, Walt Disney'in Mickey Mouse/Miki Fare'sini de mizah gazetelerine taşımıştır. Western romancısı Zane Gray, gerilim yazar Dashiell Hammett ve Frank Buck'ı kendisi için çizgiroman bantları yaratmaları için ikna etmiştir. Bu konudaki yetenekler King Features Syndicate'in bünyesi altında buluşarak bu şirketi çizgiroman alanının MGM'i haline getirmişlerdir.
King Features Syndicate'in dağıtım haklarına sahip olduğu çizgiromanlar şunlardır: The Amazing Spider-Man/'Örümcek-Adam'ın gazete bant versiyonu, Andy Capp, Apartment 3-G, Baby Blues, Barney Google and Snuffy Smith, Beetle Bailey/Hasbi Tembel Er, The Better Half, Between Friends, Blondie/Fatoş, Boner's Ark, Bringing Up Father/Güngörmüşler, Buckles, Claire and Weber, Crock, Curtis, Dennis The Menace/Yumurcak, Dinette Set, The Family Circus, Flash Gordon, Free for All, Funky Winkerbean, Grin and Bear It, Hagar the Horrible/Bastır Viking, Hazel, The Heart of Juliet Jones/Genç Kız Kalbi, Henry, Hi and Lois, Horrorscope, I Need Help, Judge Parker, The Katzenjammer Kids/Kaptan ve Çocukları, Laff-a-Day, The Lockhorns, Mallard Fillmore, Mandrake the Magician/Mandrake, Mark Trail, Marvin, Mary Worth, Moose Miller, Mutts, The New Breed, The Norm, On the Fastrack, Piranha Club, The Phantom/Kızılmaske, Popeye/Temel Reis, Pops Place, Prince Valiant/Kahraman Prens, Ralph, Redeye, Rex Morgan, M.D., Rhymes with Orange, Rip Kirby/Dedektif Nik, Safe Havens, Sally Forth, Sam & Silo, Slylock Fox and Comics For Kids, The Small Society, Steve Roper and Mike Nomad, They'll Do It Every Time, Tiger, Trudy, Tumbleweeds, Walnut Cove, Where's Waldo?, Willy 'n Ethel, Zippy the Pinhead ve Zits.