Kemal Gökhan GÜRSES, (1964- )
25 Ağustos 1964 tarihinde Taksim, İstanbul'da doğan Kemal Gökhan Gürses, Nisan 1999'da vefat eden sinema yönetmeni babası Muharrem Gürses tarafından sinemaya yönlendirilmeye çalışılması ve henüz çocukken pek çok filmde oynamasına rağmen, abisi Hakan'ın Gırgır dergisine gönderdiği karikatürlere ilgi duymuş ve kendisi de 'çiçeği burnunda amatörler' köşesine karikatür yollamaya başlamıştır.
Kemal Gökhan, henüz on iki yaşındayken çizdiği bir karikatürün Gırgır sayfalarında boy göstermesiyle beraber, iki yılını bu uğraşa ve köşeye vermiştir. Ancak profesyonel kariyeri Hasan Kaçan'ın yeteneğini keşfetmesiyle 1978 yılında Engin Ergönültaş'ın yönetimindeki Mikrop mizah dergisine çizdiği işlerle olmuştur. Bir yıllık Mikrop deneyiminin ardından 1981'den itibaren Ses dergisinin Atmaca mizah ilavesinde Murat 125, Şebnem, Mahallenin Köpeği gibi pek çok bant tipi yaratmış ve kapak çizmiştir. Bir süre sonra Gırgır'a dönen Gürses, burada karikatürler çizmiş, ayrıca Fırt dergisinde yayını devam eden Tarzan ve Arap Kadri başlığına bir yıl boyunca öyküler hazırlamıştır. Mesaj adlı reklamcılık üzerine yayınlanan bir dergide yayın kurulu üyeliği, muhabirlik, foto muhabirliği ve sayfa sekreterliği yapmış, ertesi yıl Boğaziçi Üniversitesi Oyuncularıyla birlikte çalışmaya başlayarak yaklaşık beş yıl tiyatroyla uğraşmıştır.
Gençlik ve Toplum dergisinde bir süre çeşitli görevler üstlendikten sonra Cumhuriyet Gazetesi yazı işleri müdürü Okay Gönensin'in davetiyle bu yayın organında çizerlik yapmaya başlamıştır. Önceleri gazetenin ilavesinde siyasi karikatür ve bantlar hazırlayan Gürses, ardından gazete sayfalarına taşınarak Eylül 1985 tarihinden itibaren günlük olarak Ağaç Yaşken Eğilir başlığını çizmeye başlamıştır. Yine aynı dönemde adı artık Cumhuriyet Dergi olan ilave için Guareshi'nin Don Camillo adlı eserini çizgiromana uyarlamıştır. 1988'de yeniden yayına gren Doğan Kardeş dergisinde Dedem ve Ben başlıklı bantı ve bazı sayıların kapaklarını; 1990 yılı Mart ayından itibaren bir süreliğine Pişmiş Kelle mizah dergisinde Alfonso Abi adlı fotoroman öyküsünü hazırlamış, ardından Metin Üstündağ, Gani Müjde, Can Barslan, Kemal Kenan gibi yazar ve çizerlerin yer aldığı D'e'li dergisinde 7. sayıdan itibaren önce Orda, Bir Yer Var Kaliba! adlı öyküyle başlayan kreasyonu sonraki sayılarda Dokunanı Yakarım gibi öykülerle sürmüştür. Bu çizgiromanlarda da yine kendisine yer veren ve karelerde kendi figüratif görünüşünü çizen Gürses, bu anlamda realist bir tarz yakalamaya çalışmış ve çeşitli öyküler çizmiştir.
1991 yılında Cumhuriyet'ten ayrılarak Hürriyet Gazetesine geçmiş, burada sonradan albümleşecek ve televizyon dizisi çekilecek (Gürses dizide Amele Tahsin rolünde oynamıştır) olan ZontelUktüel Abdullah adlı çizgiromanı hazırlamaya başlamıştır. Bu başlık sayesinde adını daha iyi duyuran Gürses, bu çizgiroman serisinde Türkiye'deki kültürel atmosferi ve insan gerçeğini gözler önüne sermiştir. Yarı aydınlarla köyden göç ederek kent yaşamına ayak uydurmaya çalışanlar arasındaki çelişki ve sorunlar ele alınmıştır. Ertesi yıl yeniden Cumhuriyet'e geri dönen çizer, bu kez de Kargaca adı altında günlük bantlara imza atmıştır. Yine bu tarihlerde Unicef için yönetmenliğini yaptığı üç kısa metrajlı filmi, 1988'de evlendiği eşi Can Kartoğlu Gürses ile birlikte senaryolaştırmıştır. 1994 yılına kadar gazete bantlarına devam eden sanatçı, ertesi yıl Mucizeler Dükkanı adını verdiği 'freelance' reklam ofisini kurmuş, ve bu sektöre adım atmıştır. 1996'da Radikal Gazetesinin Pazar eki olan Radikal İki'de Şu Benim 35 Yaşım gibi çeşitli çizgiromanları yayınlanan Gürses, Milliyet Sanat dergisinin grafik tasarımını yeniden dizayn etmiş, ayrıca burada Hayat Ayaklarımıza Dolaşırken başlıklı bir sayfa çizmiştir. Reklamcılık sektörü ağırlıklı çalışmalarına devam eden çizerin Can adında bir kız çocuğu vardır.
Albümleşen Kemal Gökhan Gürses çalışmalarından ikisi.
Kemal Gökhan Gürses'in bazı çalışmaları sonradan albümleşmiştir. Bunlardan 1989'da Cep Kitaplarından Aydınlarla Zontaların Savaşı, 1990'da Yılmaz Yayınlarından 'Ağaç Yaşken Eğilir:1 -12 Eylül Öncesine Dönmek İstiyorum!, 1991'de Joker Yayınlarından, Aslında Bunların Hepsi Hikaye-3 Ağaç Yaşken Eğilir: 2, 1992'de yine Joker'den 'Nasılsa Halk Anlamaz!..-' Ağaç Yaşken Eğilir: 3, 1995'de Pencere Yayınlarından O Günlerde Sanki Hiç Yoktuk-Kargaca 1, 1996'da Gülgeç Yayınlarından Zontülektüel Abdullah en bilinenleridir.
25 Ağustos 1964 tarihinde Taksim, İstanbul'da doğan Kemal Gökhan Gürses, Nisan 1999'da vefat eden sinema yönetmeni babası Muharrem Gürses tarafından sinemaya yönlendirilmeye çalışılması ve henüz çocukken pek çok filmde oynamasına rağmen, abisi Hakan'ın Gırgır dergisine gönderdiği karikatürlere ilgi duymuş ve kendisi de 'çiçeği burnunda amatörler' köşesine karikatür yollamaya başlamıştır.
Kemal Gökhan, henüz on iki yaşındayken çizdiği bir karikatürün Gırgır sayfalarında boy göstermesiyle beraber, iki yılını bu uğraşa ve köşeye vermiştir. Ancak profesyonel kariyeri Hasan Kaçan'ın yeteneğini keşfetmesiyle 1978 yılında Engin Ergönültaş'ın yönetimindeki Mikrop mizah dergisine çizdiği işlerle olmuştur. Bir yıllık Mikrop deneyiminin ardından 1981'den itibaren Ses dergisinin Atmaca mizah ilavesinde Murat 125, Şebnem, Mahallenin Köpeği gibi pek çok bant tipi yaratmış ve kapak çizmiştir. Bir süre sonra Gırgır'a dönen Gürses, burada karikatürler çizmiş, ayrıca Fırt dergisinde yayını devam eden Tarzan ve Arap Kadri başlığına bir yıl boyunca öyküler hazırlamıştır. Mesaj adlı reklamcılık üzerine yayınlanan bir dergide yayın kurulu üyeliği, muhabirlik, foto muhabirliği ve sayfa sekreterliği yapmış, ertesi yıl Boğaziçi Üniversitesi Oyuncularıyla birlikte çalışmaya başlayarak yaklaşık beş yıl tiyatroyla uğraşmıştır.
Gençlik ve Toplum dergisinde bir süre çeşitli görevler üstlendikten sonra Cumhuriyet Gazetesi yazı işleri müdürü Okay Gönensin'in davetiyle bu yayın organında çizerlik yapmaya başlamıştır. Önceleri gazetenin ilavesinde siyasi karikatür ve bantlar hazırlayan Gürses, ardından gazete sayfalarına taşınarak Eylül 1985 tarihinden itibaren günlük olarak Ağaç Yaşken Eğilir başlığını çizmeye başlamıştır. Yine aynı dönemde adı artık Cumhuriyet Dergi olan ilave için Guareshi'nin Don Camillo adlı eserini çizgiromana uyarlamıştır. 1988'de yeniden yayına gren Doğan Kardeş dergisinde Dedem ve Ben başlıklı bantı ve bazı sayıların kapaklarını; 1990 yılı Mart ayından itibaren bir süreliğine Pişmiş Kelle mizah dergisinde Alfonso Abi adlı fotoroman öyküsünü hazırlamış, ardından Metin Üstündağ, Gani Müjde, Can Barslan, Kemal Kenan gibi yazar ve çizerlerin yer aldığı D'e'li dergisinde 7. sayıdan itibaren önce Orda, Bir Yer Var Kaliba! adlı öyküyle başlayan kreasyonu sonraki sayılarda Dokunanı Yakarım gibi öykülerle sürmüştür. Bu çizgiromanlarda da yine kendisine yer veren ve karelerde kendi figüratif görünüşünü çizen Gürses, bu anlamda realist bir tarz yakalamaya çalışmış ve çeşitli öyküler çizmiştir.
1991 yılında Cumhuriyet'ten ayrılarak Hürriyet Gazetesine geçmiş, burada sonradan albümleşecek ve televizyon dizisi çekilecek (Gürses dizide Amele Tahsin rolünde oynamıştır) olan ZontelUktüel Abdullah adlı çizgiromanı hazırlamaya başlamıştır. Bu başlık sayesinde adını daha iyi duyuran Gürses, bu çizgiroman serisinde Türkiye'deki kültürel atmosferi ve insan gerçeğini gözler önüne sermiştir. Yarı aydınlarla köyden göç ederek kent yaşamına ayak uydurmaya çalışanlar arasındaki çelişki ve sorunlar ele alınmıştır. Ertesi yıl yeniden Cumhuriyet'e geri dönen çizer, bu kez de Kargaca adı altında günlük bantlara imza atmıştır. Yine bu tarihlerde Unicef için yönetmenliğini yaptığı üç kısa metrajlı filmi, 1988'de evlendiği eşi Can Kartoğlu Gürses ile birlikte senaryolaştırmıştır. 1994 yılına kadar gazete bantlarına devam eden sanatçı, ertesi yıl Mucizeler Dükkanı adını verdiği 'freelance' reklam ofisini kurmuş, ve bu sektöre adım atmıştır. 1996'da Radikal Gazetesinin Pazar eki olan Radikal İki'de Şu Benim 35 Yaşım gibi çeşitli çizgiromanları yayınlanan Gürses, Milliyet Sanat dergisinin grafik tasarımını yeniden dizayn etmiş, ayrıca burada Hayat Ayaklarımıza Dolaşırken başlıklı bir sayfa çizmiştir. Reklamcılık sektörü ağırlıklı çalışmalarına devam eden çizerin Can adında bir kız çocuğu vardır.
Albümleşen Kemal Gökhan Gürses çalışmalarından ikisi.
Kemal Gökhan Gürses'in bazı çalışmaları sonradan albümleşmiştir. Bunlardan 1989'da Cep Kitaplarından Aydınlarla Zontaların Savaşı, 1990'da Yılmaz Yayınlarından 'Ağaç Yaşken Eğilir:1 -12 Eylül Öncesine Dönmek İstiyorum!, 1991'de Joker Yayınlarından, Aslında Bunların Hepsi Hikaye-3 Ağaç Yaşken Eğilir: 2, 1992'de yine Joker'den 'Nasılsa Halk Anlamaz!..-' Ağaç Yaşken Eğilir: 3, 1995'de Pencere Yayınlarından O Günlerde Sanki Hiç Yoktuk-Kargaca 1, 1996'da Gülgeç Yayınlarından Zontülektüel Abdullah en bilinenleridir.