Hieronymus Bosch

ilhanx

Süper Üye
15 Ağu 2009
5,401
189
Hieronymus Bosch ( 1450 - 1516 )
Hollandali ressam.yasami ve yapitlari üzerine çok az bilgi vardir.Yapitlarindan çogu özellikle XVI. yy’daki dinsel bunalimlar sirasinda yok edildi. On dolayinda tablosu ya kendi imzasini tasir( bu imzalarin gerçekligi saptanmistir), ya da eski belgelere göre belirlenmistir (özellikle Ispanya krali Felipeli tarafindan satin alinanlar.)Daha sonra arstirmacilar Bosch üzerine arastirmalarini yogunlastirdilar ve Bosch’un yapitlarinin kronolojisini belirlemeye çalistilar; bunun sonucunda, hepsi pano üzerine yagli boyayla yapilmis en ünlü tablolarin (bu arada günümüze ulasmis birkaç desenin de)genis dönemli bir siniflamasi ortaya çikti;-1475’e dogr. -1485’e dogr.: Deliligin tedavisi ile Yedi büyük günah (masa tablasi) (Prado- Madrid); Kana Dügünü (Boymans- Van Beuningen müzesi, Rotterdam); Usta Hirsiz (Saint Germain- en Laye müzesi), Ecce Homo (Stadel enstitüsü, Frankfurt)-1485’e dogr.-1500’e dogr.(ilk olgunluk dönemi): Cimrinin Ölümü (kayip bir üç kanatli tablonun 1 kanadi, Nat. Gal.of Art, Washington); Deliler Gemisi (Louvre) Haçin Tasinmasi (Kunsthistorisches Mus.,Viyana).-1500’e dogr. 1516 : Saman Arabasi (üç kanatli tablo, Prado), Tufan üç kanatli tablosu (kanatlar) ve Öbür Dünyadan Kehanetler (kanatlar) (Dukalik sarayi, Venedik) Aziz Antonios’un Bastan Çikarilisi (üç kanatli tablo, Lizbon ulusal müzesi); Son Yargi (bir bölümü, Münih resim müzesi);Dikenli Taç (Escorial); Epiphania (üç kanatli tablo Prado: Müsrif Çocuk (Rotterdam); Haçin Tasinisi (Gent) Bu yapitlarda göze çarpan seytan görünümleri ve olagan disiliklar, özellikle XVIII. YY. sanatseverleri tarafindan tiksindirici bulundu. Oysa bu gün Bosch’un tablolari, bu özellikleri yüzünden begenilir. Ikonografi, canavarlar ve çesitli ayrintilar, bir ölçüde ortaçag öykülerinden, minyatürlerden, Schondauer gibi sanatçilarin gravürlerinden büyük ölçüdeyse, salt resimle ilgili olmayan kaynaklardan (simya, gizem, büyü, düs yorumlari, tiyatro, atasözleri… )alinmistir. Ancak Bosch bütün bu ögeleri sasirtici bir gerçeklik sanisi uyandiran, çok kisisel bir düs evreninde birlestirir. Bizim için oldugu kadar, Bosch’un çagdaslari için de pek çok tabloyu yorumlamak, simgelerin çesitliligi ve anlatimin kaypakligi yüzünden olanaksiz gibidir. Belki Bosch gizli bir tarikata bagliydi, böylece üslubu ancak bu tarikat üyeleri tarafindan anlasilabiliyordu. Belki de Devotio Moderna akimina baglanmisti. Yapitlarinin genel havasindan Bosch’un mesajini çikarabiliriz: budalaligi yabanil gülünçlügü, yanilgilar insan oglunun küçüklükleri, ikiyüzlülükleri iç sikintilari ve çiplak figürlerin kirilgan güzelliginde sezilen insanoglunun temeldeki safligina duyulan derin merhamet, dünya zevkleri ile maddi yasami küçümseyen bir ruhsalligin ayartici kutuplari arasina erlestirilmistir. Özellikle XX. YY.’da fark edilen neredeyse gerçeküstücü bir nitelik tasiyan çekiciligin yani sira, Bosch üstün bir resim gücü ortaya koyar. Bosch’un tablolarindaki mekan düzenlemesi, yasadigi dönemin Kuzey Avrupasinda benimsenmis tarzda uygundu. Bu anlayis Brugel‘li primitiflerden ya da belli bir arkaiklik tasiyan Geertgen tot Sint Jans gibi sanatçilardan kaynaklanir. Ufuk çizgisinin yüksek olusuna karsilik, görünümü kat kat dizilisi önünde figürlerin dikeyligi. Resim sanati bu açidan önemli bir gelisme gösterir. Bosch’un gelisen teknigi, titiz ve kesin çizgilerinde, yalinliga yönelik canli firça vuruslarinda, belirgin tabakalar halinde çalisilmis, ton bütünlügünü bozmaksizin canli ve zengin kalan renklerinde belirgindir.

Hieronymusbosch35.jpg


Hieronymusbosch36.jpg


Hieronymusbosch37.jpg


Hieronymusbosch38.jpg


Hieronymusbosch39.jpg


Hieronymusbosch4.jpg


Hieronymusbosch42.jpg


Hieronymusbosch43.jpg


Hieronymusbosch44.jpg


Hieronymusbosch45.jpg


Hieronymusbosch46.jpg


Hieronymusbosch47.jpg


Hieronymusbosch48.jpg


Hieronymusbosch49.jpg


Hieronymusbosch50.jpg


Hieronymusbosch6-1.jpg


Hieronymusbosch7-1.jpg


Hieronymusbosch9-1.jpg


Hieronymusbosch52.jpg


Hieronymusbosch53.jpg


Hieronymusbosch55.jpg


Hieronymusbosch56.jpg


Hieronymusbosch58.jpg


Hieronymusbosch59.jpg


Hieronymusbosch6.jpg


Hieronymusbosch60.jpg


Hieronymusbosch61.jpg


Hieronymusbosch62.jpg


Hieronymusbosch63.jpg


Hieronymusbosch65.jpg


Hieronymusbosch66.jpg


Hieronymusbosch67.jpg


Hieronymusbosch68.jpg


Hieronymusbosch69.jpg


Hieronymusbosch7.jpg


Hieronymusbosch70.jpg


Hieronymusbosch71.jpg


Hieronymusbosch72.jpg


Hieronymusbosch73.jpg


Hieronymusbosch74.jpg


Hieronymusbosch9.jpg


Hieronymusbosch_hieronymus_christ_c.jpg


Hieronymusbosch_hieronymus_crucifix.jpg


Hieronymusbosch_hieronymus_st_je-1.jpg


Hieronymusbosch_hieronymus_st_jerom.jpg


Hieronymuschrist_carrying_the_cross.jpg


Hieronymuschrist_mocked_wga.jpg


Hieronymusdeath_and_the_miser_wga.jpg


Hieronymusgarden_of_earthly_deli-4.jpg


Hieronymusgarden_of_earthly_deli-3.jpg


Hieronymusgarden_of_earthly_deli-2.jpg


Hieronymusgarden_of_earthly_deli-1.jpg


Hieronymusgarden_of_earthly_delight.jpg


Hieronymushaywain_central_panel_of_.jpg


Hieronymushaywain_left_wing_of_the_.jpg


Hieronymushaywain_wga.jpg


Hieronymuslast_judgement_left_wing_.jpg


Hieronymuslast_judgement_right_wing.jpg


Hieronymuslast_judgement_wga.jpg


Hieronymusparadise_and_hell_left_an.jpg


Hieronymusst_agnes_with_the_donor_w.jpg


Hieronymusst_john_on_patmos_wga.jpg


Hieronymusst_peter_with_the_donor_w.jpg


Hieronymustemptation_of_st_antho-4.jpg


Hieronymustemptation_of_st_antho-3.jpg


Hieronymustemptation_of_st_antho-2.jpg


Hieronymustemptation_of_st_antho-1.jpg


Hieronymustemptation_of_st_anthony_.jpg


Hieronymusthe_cure_of_folly_wga.jpg


Hieronymusthe_magician_wga.jpg


Hieronymusthe_path_of_life_outer_wi.jpg


Hieronymusthe_seven_deadly_sins_wga.jpg


Hieronymusthe_ship_of_fools2_wga.jpg
 
Son düzenleme:
Üst