Haldun SEVEL, (1948- )
3 Mayıs 1948 tarihinde İstanbul'da doğan Haldun Sevel, karikatürist Mustafa Eremektar'ın (Mıstık) yanında asistan ressamlık yaparken bir yandan da Uygulamalı Sanatlar Yüksek Okulunda İçmimari eğitimi almıştır. Bu dönemde eline geçen kitaplardan biri olan Ref'i Cevad Ulunay'ın 'Sayılı Fırtınalar' romanını okuduktan sonra kabadayılık felsefesine kendini kaptırmıştır. Bu altyapının da bir getirisi olarak Mıstık ile yaptığı bir sohbette Ustura Kemal karakteri doğmuştur. İlk macerası 1974 yılında Gün (sonradan adı Günaydın olmuştur) Gazetesi sayfalarında gözükmüş olan Ustura Kemal, yayınlanır yayınlanmaz en popüler çizgiroman kahramanlarından biri olmuştur. Hatta bir süre sonra başka ressamlar tarafından Dadaş Hasan ve Pala Mustafa gibi bazı örneklemeleri dahi yapılmıştır.
Haldun Sevel, yirmi beş yaşındayken okul masraflarını çıkarmak için çizgiroman çizmeye karar vermiş ve ortaya okurları tarafından hayranlıkla izlenen bir seri yaratmıştır. Sevel, bu çok popüler serisinin yanı sıra, 1977-1978 yıllarında Son Havadis Gazetesi'nde Tozkoparan Kemenkeş ve 1990'larda da Günaydın için Asfalt Bıçkınları adlı başlıkları hazırlamıştır. Asfalt Bıçkınlara'nda Kadıköy-Bostancı arası çalışan dolmuş şoförlerinin hayatlarından kesitler sunan çizer, sonradan hayranlarının dört gözle beklediği kahramanının maceralarına geri dönmüştür. Kurtuluş Savaşı'nın işgal altındaki İstanbul'unda kendi kültürünü yaşatma ve yaşama mücadelesi veren Ustura Kemal, hayat felsefesi olarak benimsediği kabadayılığın fiziksel boyutunun kaçınılmaz olduğu durumlarla hakkıyla yerine getiren yiğit biridir.
Kahramanının tüm maceralarım bizzat yazan Sevel, bundan dolayı gerek ülkeyi o şartlara mahkum bırakan Mutlakiyet Dönemini, gerekse İttihat ve Terakki, Meşrutiyet ve Milli Mücadele Dönemlerinin detayları konusunda derin araştırmalar yapmıştır. Aynca kendisine has bir çizim tekniği geliştiren Sevel, İstanbul'un artık kıyısında köşesinde kalmış evlerin fotoğraflarını karelerinde arka fon olarak kullanmıştır. Suluboya ile çizdiği bu fon ve figürler üzerinde yaptığı tonlamalarla, gerek dönemin giysilerini gerekse konuşma şeklini sayfalarına ustaca yansıtmıştır.
Çaylak mizah dergisinde yayınlanan bir Tozkoparan Kemankeş sayfası.
Popülaritesinden dolayı çizerinin ismiyle birlikte anılan başarılı çizgiroman Ustura Kemal'in ilk macerasını Gün Gazetesi sayfalarında çizen Haldun Sevel, bu kahramanın maceralarını ilerleyen zaman içinde değişik yayın organlarında uzun yıllar boyunca aralıksız olarak hazırlamayı sürdürmüştür. Başlık, aralarında Günaydın, Son Havadis, Tercüman, Kocaeli, İzmir Demokrat, Güneş ve Akşam gazetelerinin de olduğu pek çok basın yayın organında ve Almanya, Avustralya ve Libya gibi ülkelerin günlük gazetelerinde yayınlanmıştır. Son olarak 1997 yılından itibaren Hürriyet Gazetesi'nde maceralar yaşayan Ustura Kemal, 1974 yılında haftalık bir dergi serisinde, 1990'larda da iki ayn yayınevinden çıkan iki albüm/macerasıyla çizerinin en ünlü çizgiroman çalışması olmuştur. Ayrıca 1977'de 'milli' iddiasındaki Çaylak mizah dergisinde de Tozkoparan Kemankeş adlı kahramanının macerası tekrarlanmıştır. Uzun yıllardır zamanının büyük kısmım Ayvalık'ta geçiren Sevel basındaki çalışmalarına son vermiş ve kendini suluboya tablolar çizmeye vermiştir.
3 Mayıs 1948 tarihinde İstanbul'da doğan Haldun Sevel, karikatürist Mustafa Eremektar'ın (Mıstık) yanında asistan ressamlık yaparken bir yandan da Uygulamalı Sanatlar Yüksek Okulunda İçmimari eğitimi almıştır. Bu dönemde eline geçen kitaplardan biri olan Ref'i Cevad Ulunay'ın 'Sayılı Fırtınalar' romanını okuduktan sonra kabadayılık felsefesine kendini kaptırmıştır. Bu altyapının da bir getirisi olarak Mıstık ile yaptığı bir sohbette Ustura Kemal karakteri doğmuştur. İlk macerası 1974 yılında Gün (sonradan adı Günaydın olmuştur) Gazetesi sayfalarında gözükmüş olan Ustura Kemal, yayınlanır yayınlanmaz en popüler çizgiroman kahramanlarından biri olmuştur. Hatta bir süre sonra başka ressamlar tarafından Dadaş Hasan ve Pala Mustafa gibi bazı örneklemeleri dahi yapılmıştır.
Haldun Sevel, yirmi beş yaşındayken okul masraflarını çıkarmak için çizgiroman çizmeye karar vermiş ve ortaya okurları tarafından hayranlıkla izlenen bir seri yaratmıştır. Sevel, bu çok popüler serisinin yanı sıra, 1977-1978 yıllarında Son Havadis Gazetesi'nde Tozkoparan Kemenkeş ve 1990'larda da Günaydın için Asfalt Bıçkınları adlı başlıkları hazırlamıştır. Asfalt Bıçkınlara'nda Kadıköy-Bostancı arası çalışan dolmuş şoförlerinin hayatlarından kesitler sunan çizer, sonradan hayranlarının dört gözle beklediği kahramanının maceralarına geri dönmüştür. Kurtuluş Savaşı'nın işgal altındaki İstanbul'unda kendi kültürünü yaşatma ve yaşama mücadelesi veren Ustura Kemal, hayat felsefesi olarak benimsediği kabadayılığın fiziksel boyutunun kaçınılmaz olduğu durumlarla hakkıyla yerine getiren yiğit biridir.
Kahramanının tüm maceralarım bizzat yazan Sevel, bundan dolayı gerek ülkeyi o şartlara mahkum bırakan Mutlakiyet Dönemini, gerekse İttihat ve Terakki, Meşrutiyet ve Milli Mücadele Dönemlerinin detayları konusunda derin araştırmalar yapmıştır. Aynca kendisine has bir çizim tekniği geliştiren Sevel, İstanbul'un artık kıyısında köşesinde kalmış evlerin fotoğraflarını karelerinde arka fon olarak kullanmıştır. Suluboya ile çizdiği bu fon ve figürler üzerinde yaptığı tonlamalarla, gerek dönemin giysilerini gerekse konuşma şeklini sayfalarına ustaca yansıtmıştır.
Çaylak mizah dergisinde yayınlanan bir Tozkoparan Kemankeş sayfası.
Popülaritesinden dolayı çizerinin ismiyle birlikte anılan başarılı çizgiroman Ustura Kemal'in ilk macerasını Gün Gazetesi sayfalarında çizen Haldun Sevel, bu kahramanın maceralarını ilerleyen zaman içinde değişik yayın organlarında uzun yıllar boyunca aralıksız olarak hazırlamayı sürdürmüştür. Başlık, aralarında Günaydın, Son Havadis, Tercüman, Kocaeli, İzmir Demokrat, Güneş ve Akşam gazetelerinin de olduğu pek çok basın yayın organında ve Almanya, Avustralya ve Libya gibi ülkelerin günlük gazetelerinde yayınlanmıştır. Son olarak 1997 yılından itibaren Hürriyet Gazetesi'nde maceralar yaşayan Ustura Kemal, 1974 yılında haftalık bir dergi serisinde, 1990'larda da iki ayn yayınevinden çıkan iki albüm/macerasıyla çizerinin en ünlü çizgiroman çalışması olmuştur. Ayrıca 1977'de 'milli' iddiasındaki Çaylak mizah dergisinde de Tozkoparan Kemankeş adlı kahramanının macerası tekrarlanmıştır. Uzun yıllardır zamanının büyük kısmım Ayvalık'ta geçiren Sevel basındaki çalışmalarına son vermiş ve kendini suluboya tablolar çizmeye vermiştir.