Gianluigi BONELLI, (1908-2001)
22 Aralık 1908'de Milano'da doğan İtalyan yazar, editör, yayıncı Giovanni Luigi Bonelli'nin mesleki verimi, genç okuyuculara yönelmesiyle artmıştır. 1920'lerin sonlarına doğru yazdığı bir şiir serisini Corriere dei Piccoli'de yayınlatarak başlayan kariyeri, Giornale Illustrato dei Viaggo için kaleme aldığı bazı makalelerle giderek zenginleşmiştir. Yine bu dönemde iki tane de macera romanı yazmıştır. Le Tigri dell' Atlantico/Atlantik'in Kaplanları ve I Fratelli Silenzi/Sessizliğin Kardeşliği. Yazarlık ve sonrasında, 1930'lu yıllarda gelen yayıncılık macerasının ilk yıllarında ise, Jumbo, L'Audace, Rin-Tin-Tin ve Primarosa gibi çizgiromanlara öyküler yazmıştır.
1930'ların ortalarında çizgiroman alanına artık söz sahibi, yetenekli bir yazar olarak tam manasıyla girmişti. Daha sonraları da yönetici Milan Seav tarafından Primarosa, Robinson, L'Audace, Rintintin ve Jumbo gibi haftalık çizgiroman dergilerine yönetici/editör olarak getirilmiştir. Öyküleri, Franco Chiletto, Rino Albertarelli ve Walter Morino gibi dönemin birinci sınıf çizerleri tarafından resimlenmiştir. L'Audace, Mondadori Yayınevi'nden teslim alındığında dergiyi satın alıp, kendisi basmaya başladığı zamana, yani 1939 yılına kadar, editör olarak kalmıştır. İtalya'daki tanınmış dergilerdeki değişimin gerekliliğini fark ederek, altı yıl içerisinde yayınının içeriğini ufak resimli gazeteden çizgiroman dergisine dönüştürmeye karar vermiştir. Bonelli, İkinci Dünya Savaşının başlamasıyla beraber, 1947'ye kadar genel olarak küçük yayınevleriyle çalışarak mesleğini ve işini ayakta tutmayı başarmıştır. 1947 yılında ise, tanıtımı pek iyi olmayan bir western dergisini ve Fransa'da Pierre Mouchot tarafından üretilen bir dizi çizgiromanın uyarlamasını da içeren birkaç girişime başlamak için maddi gücünü Giovanni DeLeo ile birleştirmiştir. Savaş sonrası dönemde DeLeo'yla birlikte, aralarında Cow Boy ve Fransızca'dan çevrilen Robin Hood ve Fantax'ın da bulunduğu bir seri çizgiroman projesini hayata geçirmiştir. 1947'de çizimleri Gino Cossio, Paolo Piffarerio, Guido Da Passano ve Mario Uggeri'ye ait, Ipnus ve II Giustiziere del West'i yaratmıştır.
Bonelli, 1946'da yazdığı kısa hikâye La Perla Nera/Siyah İnci ve 1947'de yazdığı Ipnus ile yazar olarak adını biraz daha belirginleştirmiştir. Ertesi yıl ise, Bonelli'nin en popüler kahramanı olacak Tex/Teks ortaya çıkmıştır. Tex Willer başlığı ve Alan ile Bob Gray adlı iki kardeşin maceralarının anlatıldığı Guido Zamperoni ve Franco Donatelli tarafından çizilen La Pattuglia dei Senza Paura serileriyle başlattığı western dizileri uzun yıllar boyunca okurlarla buluşup, yayında kalmıştır.
Teks ve arkadaşlarının, ölümü üzerine yaratıcılarına vedasını resmeden Claudio Villa çizimi.
Vahşi batıya tutkun olan G.L.Bonelli, 1948 yılından itibaren eşi Tea (Bertasi) Bonelli'nin (1911-1999) yayınevi için vaktini tamamen, italyan çizgiromanının 2000'li yıllara ulaşan en sevilen kahramanlarından birinin, Teks'in, maceralarını yazmaya ayırmıştır. Zaten usta yazarın hayattaki en büyük yanılgısı da 'oğullarından biri' olarak gördüğü Teks'le ilgilidir. Başlangıçta, "Etse etse iki, üç yıl devam eder, sonra kapanır," dediği Teks, 50. yayın yılını çoktan geride bırakmıştır. Bonelli, kırk yılı aşkın bir süre şahsen üstlendiği serinin senaryo ve öykü yazarlığı görevini Claudio Nizzi'ye emanet etmiştir. 1948 yılında yalnızca Teks'i değil, La Pattuglia dei Senza Paura ve Occhio Cupo gibi başlıkları da yaratmış olan G.L.Bonelli'nin hayata geçirdiği diğer kahramanlar arasında Plutos (1949), II CavaNero, Yuma Kid (1954), I Tre Bili (1955), El Kid (1955), Davy Crockett (1956), Hondo (1958) ve Kociss (1958) sayılabilir.
Baba (ayakta) ve oğul (oturan) Bonelliler bir arada.
Ayrıca oğlunun imzasını taşıyan, Un Ragazzo Nel Far West/Tim'e de (1962) öykü yazarı olarak katkıda bulunmuştur.
Çizgiroman yazarı Gian Luigi Bonelli, 12 Ocak 2001 tarihinde, 92 yaşında öldüğünde ülkesinin en sevilen ve takdir edilen yazarlarından biriydi ve ölümü gazetelerin ilk sayfalarında manşetten verilmiştir. Zira ABD için Süpermen ya da Coca Cola ne kadar önemliyse, Sergio Leone'nin 'spaghetti' westernlerine ilham kaynağı olan Teks de İtalya için o kadar önemlidir... G.L.Bonelli'nin beyaz adamla Amerika yerlilerinin ilişkilerini ele alış biçimi, yıllar sonra Soldier Blue/Mavi Askerler adlı filmde yeniden izleyicilerin karşısına çıkmıştır... Giovanni Luigi Bonelli, Fransız 'feuilleton'undan uyarladığı bir anlatım tarzı benimsemiştir. Bu tarzın içine de, artık modern İtalyan çizgiromanının temelini oluşturacak yapıtaşlarını yerleştirmeyi başarmıştır: Genelde her biri en az 200 sayfa olan uzun, ayrıntılı anlatımlar, iyi betimlenmiş karakterler, yoğun bir olay örgüsü, zengin art alan bilgisi, ustaca kurulmuş diyaloglar ve espriler... Hepsi bir arada düşünüldüğünde karşınıza çizgiroman formatında roman anlatıları çıkmaktadır. 'Bonelli tarzı' denilen tarz bugün, genç kuşak yazarlar tarafından özüne sadık kalınarak modernleştirilmektedir. 1960'lı yılların başından beri Giovanni Luigi Bonelli'nin oğlu Sergio Bonelli tarafindan yönetilen Sergio Bonelli Editore adlı yayınevi, her ay, her biri temelde 'Bonelli tarzı'nı yansıtan ama birbirinden farklı temalar işleyen bir düzineden fazla çizgiroman serisi için 1500 sayfalık yeni materyal hazırlayıp ve basmaktadır.
22 Aralık 1908'de Milano'da doğan İtalyan yazar, editör, yayıncı Giovanni Luigi Bonelli'nin mesleki verimi, genç okuyuculara yönelmesiyle artmıştır. 1920'lerin sonlarına doğru yazdığı bir şiir serisini Corriere dei Piccoli'de yayınlatarak başlayan kariyeri, Giornale Illustrato dei Viaggo için kaleme aldığı bazı makalelerle giderek zenginleşmiştir. Yine bu dönemde iki tane de macera romanı yazmıştır. Le Tigri dell' Atlantico/Atlantik'in Kaplanları ve I Fratelli Silenzi/Sessizliğin Kardeşliği. Yazarlık ve sonrasında, 1930'lu yıllarda gelen yayıncılık macerasının ilk yıllarında ise, Jumbo, L'Audace, Rin-Tin-Tin ve Primarosa gibi çizgiromanlara öyküler yazmıştır.
1930'ların ortalarında çizgiroman alanına artık söz sahibi, yetenekli bir yazar olarak tam manasıyla girmişti. Daha sonraları da yönetici Milan Seav tarafından Primarosa, Robinson, L'Audace, Rintintin ve Jumbo gibi haftalık çizgiroman dergilerine yönetici/editör olarak getirilmiştir. Öyküleri, Franco Chiletto, Rino Albertarelli ve Walter Morino gibi dönemin birinci sınıf çizerleri tarafından resimlenmiştir. L'Audace, Mondadori Yayınevi'nden teslim alındığında dergiyi satın alıp, kendisi basmaya başladığı zamana, yani 1939 yılına kadar, editör olarak kalmıştır. İtalya'daki tanınmış dergilerdeki değişimin gerekliliğini fark ederek, altı yıl içerisinde yayınının içeriğini ufak resimli gazeteden çizgiroman dergisine dönüştürmeye karar vermiştir. Bonelli, İkinci Dünya Savaşının başlamasıyla beraber, 1947'ye kadar genel olarak küçük yayınevleriyle çalışarak mesleğini ve işini ayakta tutmayı başarmıştır. 1947 yılında ise, tanıtımı pek iyi olmayan bir western dergisini ve Fransa'da Pierre Mouchot tarafından üretilen bir dizi çizgiromanın uyarlamasını da içeren birkaç girişime başlamak için maddi gücünü Giovanni DeLeo ile birleştirmiştir. Savaş sonrası dönemde DeLeo'yla birlikte, aralarında Cow Boy ve Fransızca'dan çevrilen Robin Hood ve Fantax'ın da bulunduğu bir seri çizgiroman projesini hayata geçirmiştir. 1947'de çizimleri Gino Cossio, Paolo Piffarerio, Guido Da Passano ve Mario Uggeri'ye ait, Ipnus ve II Giustiziere del West'i yaratmıştır.
Bonelli, 1946'da yazdığı kısa hikâye La Perla Nera/Siyah İnci ve 1947'de yazdığı Ipnus ile yazar olarak adını biraz daha belirginleştirmiştir. Ertesi yıl ise, Bonelli'nin en popüler kahramanı olacak Tex/Teks ortaya çıkmıştır. Tex Willer başlığı ve Alan ile Bob Gray adlı iki kardeşin maceralarının anlatıldığı Guido Zamperoni ve Franco Donatelli tarafından çizilen La Pattuglia dei Senza Paura serileriyle başlattığı western dizileri uzun yıllar boyunca okurlarla buluşup, yayında kalmıştır.
Teks ve arkadaşlarının, ölümü üzerine yaratıcılarına vedasını resmeden Claudio Villa çizimi.
Vahşi batıya tutkun olan G.L.Bonelli, 1948 yılından itibaren eşi Tea (Bertasi) Bonelli'nin (1911-1999) yayınevi için vaktini tamamen, italyan çizgiromanının 2000'li yıllara ulaşan en sevilen kahramanlarından birinin, Teks'in, maceralarını yazmaya ayırmıştır. Zaten usta yazarın hayattaki en büyük yanılgısı da 'oğullarından biri' olarak gördüğü Teks'le ilgilidir. Başlangıçta, "Etse etse iki, üç yıl devam eder, sonra kapanır," dediği Teks, 50. yayın yılını çoktan geride bırakmıştır. Bonelli, kırk yılı aşkın bir süre şahsen üstlendiği serinin senaryo ve öykü yazarlığı görevini Claudio Nizzi'ye emanet etmiştir. 1948 yılında yalnızca Teks'i değil, La Pattuglia dei Senza Paura ve Occhio Cupo gibi başlıkları da yaratmış olan G.L.Bonelli'nin hayata geçirdiği diğer kahramanlar arasında Plutos (1949), II CavaNero, Yuma Kid (1954), I Tre Bili (1955), El Kid (1955), Davy Crockett (1956), Hondo (1958) ve Kociss (1958) sayılabilir.
Baba (ayakta) ve oğul (oturan) Bonelliler bir arada.
Ayrıca oğlunun imzasını taşıyan, Un Ragazzo Nel Far West/Tim'e de (1962) öykü yazarı olarak katkıda bulunmuştur.
Çizgiroman yazarı Gian Luigi Bonelli, 12 Ocak 2001 tarihinde, 92 yaşında öldüğünde ülkesinin en sevilen ve takdir edilen yazarlarından biriydi ve ölümü gazetelerin ilk sayfalarında manşetten verilmiştir. Zira ABD için Süpermen ya da Coca Cola ne kadar önemliyse, Sergio Leone'nin 'spaghetti' westernlerine ilham kaynağı olan Teks de İtalya için o kadar önemlidir... G.L.Bonelli'nin beyaz adamla Amerika yerlilerinin ilişkilerini ele alış biçimi, yıllar sonra Soldier Blue/Mavi Askerler adlı filmde yeniden izleyicilerin karşısına çıkmıştır... Giovanni Luigi Bonelli, Fransız 'feuilleton'undan uyarladığı bir anlatım tarzı benimsemiştir. Bu tarzın içine de, artık modern İtalyan çizgiromanının temelini oluşturacak yapıtaşlarını yerleştirmeyi başarmıştır: Genelde her biri en az 200 sayfa olan uzun, ayrıntılı anlatımlar, iyi betimlenmiş karakterler, yoğun bir olay örgüsü, zengin art alan bilgisi, ustaca kurulmuş diyaloglar ve espriler... Hepsi bir arada düşünüldüğünde karşınıza çizgiroman formatında roman anlatıları çıkmaktadır. 'Bonelli tarzı' denilen tarz bugün, genç kuşak yazarlar tarafından özüne sadık kalınarak modernleştirilmektedir. 1960'lı yılların başından beri Giovanni Luigi Bonelli'nin oğlu Sergio Bonelli tarafindan yönetilen Sergio Bonelli Editore adlı yayınevi, her ay, her biri temelde 'Bonelli tarzı'nı yansıtan ama birbirinden farklı temalar işleyen bir düzineden fazla çizgiroman serisi için 1500 sayfalık yeni materyal hazırlayıp ve basmaktadır.