George HERRIMAN, (1880-1944)
1880'deki ilk Yunan göçmen kuşağının bir ferdi olarak New Orleans'da doğan, Krazy Kat'in yaratıcısı olan ünlü çizgifilm sanatçısı Goerge (yani 'Garge') Herriman, büyüdüğü sıralarda Los Angeles'a taşınan bir fırıncının oğludur. Liseli Herriman, ergenlik çağlarına girdiğinde artık ailesinin yaşantısından pek memnun değildir. Yüzlerce lokma tatlısını tuzlamak ve bir somun ekmeğe ölü bir fare gömmek gibi çeşitli yaramazlıklar yaparak bu rahatsızlığını dile getirmeye çalışmıştır. En son 'numarası' yüzünden de evden atılmış ve tek başına kalmıştır.
Hayata atılan genç Herriman, Los Angeles Herald gazetesinde ofisboy olarak çalışmaya başlamış ve boş zamanlarında o sıralar yakalandığı çizim aşkıyla karikatür resmetmeye koyulmuştur. Bu karikatürleri ilk olarak Life ve Judge gibi magazinlere göndermiş ve başarılı her sanatçınınki gibi çoğu derhal satılmıştır. Herald'daki patronlarını kendisini kadrolu karikatürist olarak almaya ikna edemediği için, 20 yaşında New York yollarına düşmüştür. Zamanının büyük bir bölümünü, çizdiklerini -ümitle- New York gazete editörlerine de satmaya çalışırken bir yan dan da geçimini sağlamak adına satış elemanı olarak görev yapmaya başlamıştır. Nihayet, 1901'de New York World'de kadrolu sanatçı olarak çalışmaya başlamıştır. Burada günlük eserlerini yazarken, pazar günleri de bir buçuk sayfalık renkli çizgiroman bantının köşesini hazırlamıştır. Bunların bazıları Philadelphia'da veya başka eyaletlerde yeniden basılmış, ancak bu tarihe değin önemli bir çizgiroman başlığını henüz üstlenmemiştir.
World'de pek bir gelecek göremeyen Herriman, McClure Ajansı'yla anlaşıp pazar günleri kısa süreli yarım sayfalık bir çizgiroman köşesi hazırlamaya başlamıştır- ve bunu ilk kez yapmaktadır. Bu ilk çizgiroman denemeleri Lariat Pete adında, doğudaki akrabalarını ziyarete giden kötü ve darmadağınık bir kovboy ile ilgilidir ve bu çizgiroman 6 Eylül-15 Kasım 1903 arasında yedi bölüm halinde yayınlanmıştır. Daha sonra William Randolph Hearst'ün New York Journal'ında spor sayfasını hazırlamaya başlamış, burada-Journal'da çalışan ünlü Tad Dorgan ile birlikte çizgiroman hazırlama şerefine de nail olmuştur. Gerçi o süre içerisinde çizdiklerinin pek çoğunun altında Dorgan imzası atılmıştır. Hearst'ın editörlerini çizgiroman fikirleriyle etkilemeyi başaramayan Herriman, 1905'de çalışmalarının üç tanesini St.Louis'deki (o sırada pekçok gazeteye 4 sayfalık renkli çizgiroman bölümleri hazırlayan) World Color Printing Co.'ya satmıştır. Bunlar; Major Ozone's Fresh Air Crusade, Rosy-Posy and Grandma's Girl ve Bud Smith'dir.
Bunlardan Büyük Ozone, sonradan Herriman'ın Krazy Kat adlı meşhur çizgiromanındaki temiz havaya aklını takmış olan modern hayalperest Don Quixote'in bir nevi prototipi olacaktır. Rosy-Posy sekiz yaşındaki bir kızın yaşamının anlatıldığı esprili bir çizgiromandır ve Bud Smith de biraz daha büyük bir oğlan çocuğu ile ilgilidir. Bu çizgiromanlardan elde ettiği düşük kazanç nedeniyle Herriman, Journal'dan da ayrılmış ve tekrar Los Angeles'a dönmüştür. 1907'de Journal tarafindan yeniden çağırılınca, detaylara in(e)meyen bir karikatür tiplemesini çizmek için New York'a gitmiş ve burada kısa ömürlü, günlük bir çizgiroman olan Baron Mooch'u (daha sonra Baron Bean başlığıyla yayına devam etmiştir) hazırlamaya başlamıştır. 1910 Haziranında farklı bir günlük çizgiroman olan The Digband Family ile işini tamamlamıştır. Buradaki karakterler onun en ünlü ve en tanınmış karakterleri olmuştu. Bunlar Krazy Kat'daki gizemli bir hayal ülkesi olan Coconico Kontluğu'nda yaşayan insanlaştırılmış hayvanlar olarak sonradan devreye gireceklerdir.
Krazy Kat, 1919 yılında bir Pazar sayfasına eklenene kadar, Ekim 1913'de kendi başına bir çizgiroman olarak çıkmıştır. Ancak 1916'nın Ocak ayında Herriman, The Dingbat Family'yi bırakmış ve onu 31 Aralık 1918'e kadar süren, komik ve hayalci bir çizgiroman olan Baron Bean'le değiştirmiştir. Daha sonra Herriman arka arkaya iki tane kısa ömürlü ve önemsiz olan günlük çizgiromanlar hazırlamıştır: 1919'un ilk 4 ayında Mary's Home From College ve onun ardından da 1919'un sonuna kadar, maymun iştahlı bir kız olan Mabel Malarkey'i arzulayan aşk hastası bir delikanlıyı anlatan Now Listen Mabel'i çizmiştir. Bu tarihten itibaren Herriman, 4 Aralık 1922'de çizmeye başladığı Stumble Inn'e kadar sadece Krazy Kat üzerinde çalışmıştır. Köhne bir oteli çalıştıran Bay ve Bayan Stumble'ı, onların acemi özel dedektiflerini ve eğlendirdikleri pek çok garip müşteriyi anlatan Stumble Inn'i, 1920'lerin Amerikası'nda hit çizgiromanlardan biri olmuş, hatta neredeyse bir filme bile uyarlanma aşamasına gelmiştir.
Stumble Inn'den bir kare.
Herriman, Krazy Kat'dan bağımsız olarak hazırladığı son çizgiroman olan Krazy Kat: Us Husbands'a başladıktan sonra, Nisan 1925'de Stumble Inn'i bitirmiştir. 3 Temmuz 1926'da başlayan ve 6 aydan biraz daha fazla süren Us Husbands, evlilik çatışmalarını anlatan komik bir pazar çizgiromanıydı. Çalışmasına her hafta eşlik eden Mistakes Will Happen adlı bir başka çizgiromanı daha vardı ve devamlı olmayan karakterlerle hazırlanmış komik bir başlıktı. Bu sayfa bittikten sonra Herriman 1920'lerin sonlarında birkaç yıl Embarassing Moments adlı günlük bir seri daha yapmış ve artık tamamen çok sevdiği Krazy Kat üzerinde yoğunlaşmıştır. Herriman bu sırada (1924 senesinde) Los Angdes'a taşınmış ve kazandığı paralarla kendine Hollywood tepelerinde İspanyol tarzı bir ev yaptırmış; ölümüne kadar eşi, çocukları ve köpeğiyle birlikte burada yaşamıştır. Şiiri, özellikle de Don Marquis'in mizahi şiirini çok seven çizer, onun Archy ve Mehitabel kitaplarını 1920'lerin en mükemmel örnekleri olduğunu düşündüğünü her fırsatta belirtmiştir. Ancak elbetteki Herriman'ın klasikleşen çalışması olan Krazy Kat, onun asıl çizimini ve edebi yaratıcılığını diğer girişimlerinden çok daha iyi temsil etmektedir. Magnum Opus'da çizdiği herhangi bir bölüm, okuyucunun Herriman'ın çizgiroman alanında işinin ehli olduğunu anlamasına yeterlidir. 26 Nisan 1944'de Herriman Los Angeles'dayken, zaman onun için tükenmiş ve kısa süren bir hastalıktan sonra uykudayken sessizce ölmüştür.
1880'deki ilk Yunan göçmen kuşağının bir ferdi olarak New Orleans'da doğan, Krazy Kat'in yaratıcısı olan ünlü çizgifilm sanatçısı Goerge (yani 'Garge') Herriman, büyüdüğü sıralarda Los Angeles'a taşınan bir fırıncının oğludur. Liseli Herriman, ergenlik çağlarına girdiğinde artık ailesinin yaşantısından pek memnun değildir. Yüzlerce lokma tatlısını tuzlamak ve bir somun ekmeğe ölü bir fare gömmek gibi çeşitli yaramazlıklar yaparak bu rahatsızlığını dile getirmeye çalışmıştır. En son 'numarası' yüzünden de evden atılmış ve tek başına kalmıştır.
Hayata atılan genç Herriman, Los Angeles Herald gazetesinde ofisboy olarak çalışmaya başlamış ve boş zamanlarında o sıralar yakalandığı çizim aşkıyla karikatür resmetmeye koyulmuştur. Bu karikatürleri ilk olarak Life ve Judge gibi magazinlere göndermiş ve başarılı her sanatçınınki gibi çoğu derhal satılmıştır. Herald'daki patronlarını kendisini kadrolu karikatürist olarak almaya ikna edemediği için, 20 yaşında New York yollarına düşmüştür. Zamanının büyük bir bölümünü, çizdiklerini -ümitle- New York gazete editörlerine de satmaya çalışırken bir yan dan da geçimini sağlamak adına satış elemanı olarak görev yapmaya başlamıştır. Nihayet, 1901'de New York World'de kadrolu sanatçı olarak çalışmaya başlamıştır. Burada günlük eserlerini yazarken, pazar günleri de bir buçuk sayfalık renkli çizgiroman bantının köşesini hazırlamıştır. Bunların bazıları Philadelphia'da veya başka eyaletlerde yeniden basılmış, ancak bu tarihe değin önemli bir çizgiroman başlığını henüz üstlenmemiştir.
World'de pek bir gelecek göremeyen Herriman, McClure Ajansı'yla anlaşıp pazar günleri kısa süreli yarım sayfalık bir çizgiroman köşesi hazırlamaya başlamıştır- ve bunu ilk kez yapmaktadır. Bu ilk çizgiroman denemeleri Lariat Pete adında, doğudaki akrabalarını ziyarete giden kötü ve darmadağınık bir kovboy ile ilgilidir ve bu çizgiroman 6 Eylül-15 Kasım 1903 arasında yedi bölüm halinde yayınlanmıştır. Daha sonra William Randolph Hearst'ün New York Journal'ında spor sayfasını hazırlamaya başlamış, burada-Journal'da çalışan ünlü Tad Dorgan ile birlikte çizgiroman hazırlama şerefine de nail olmuştur. Gerçi o süre içerisinde çizdiklerinin pek çoğunun altında Dorgan imzası atılmıştır. Hearst'ın editörlerini çizgiroman fikirleriyle etkilemeyi başaramayan Herriman, 1905'de çalışmalarının üç tanesini St.Louis'deki (o sırada pekçok gazeteye 4 sayfalık renkli çizgiroman bölümleri hazırlayan) World Color Printing Co.'ya satmıştır. Bunlar; Major Ozone's Fresh Air Crusade, Rosy-Posy and Grandma's Girl ve Bud Smith'dir.
Bunlardan Büyük Ozone, sonradan Herriman'ın Krazy Kat adlı meşhur çizgiromanındaki temiz havaya aklını takmış olan modern hayalperest Don Quixote'in bir nevi prototipi olacaktır. Rosy-Posy sekiz yaşındaki bir kızın yaşamının anlatıldığı esprili bir çizgiromandır ve Bud Smith de biraz daha büyük bir oğlan çocuğu ile ilgilidir. Bu çizgiromanlardan elde ettiği düşük kazanç nedeniyle Herriman, Journal'dan da ayrılmış ve tekrar Los Angeles'a dönmüştür. 1907'de Journal tarafindan yeniden çağırılınca, detaylara in(e)meyen bir karikatür tiplemesini çizmek için New York'a gitmiş ve burada kısa ömürlü, günlük bir çizgiroman olan Baron Mooch'u (daha sonra Baron Bean başlığıyla yayına devam etmiştir) hazırlamaya başlamıştır. 1910 Haziranında farklı bir günlük çizgiroman olan The Digband Family ile işini tamamlamıştır. Buradaki karakterler onun en ünlü ve en tanınmış karakterleri olmuştu. Bunlar Krazy Kat'daki gizemli bir hayal ülkesi olan Coconico Kontluğu'nda yaşayan insanlaştırılmış hayvanlar olarak sonradan devreye gireceklerdir.
Krazy Kat, 1919 yılında bir Pazar sayfasına eklenene kadar, Ekim 1913'de kendi başına bir çizgiroman olarak çıkmıştır. Ancak 1916'nın Ocak ayında Herriman, The Dingbat Family'yi bırakmış ve onu 31 Aralık 1918'e kadar süren, komik ve hayalci bir çizgiroman olan Baron Bean'le değiştirmiştir. Daha sonra Herriman arka arkaya iki tane kısa ömürlü ve önemsiz olan günlük çizgiromanlar hazırlamıştır: 1919'un ilk 4 ayında Mary's Home From College ve onun ardından da 1919'un sonuna kadar, maymun iştahlı bir kız olan Mabel Malarkey'i arzulayan aşk hastası bir delikanlıyı anlatan Now Listen Mabel'i çizmiştir. Bu tarihten itibaren Herriman, 4 Aralık 1922'de çizmeye başladığı Stumble Inn'e kadar sadece Krazy Kat üzerinde çalışmıştır. Köhne bir oteli çalıştıran Bay ve Bayan Stumble'ı, onların acemi özel dedektiflerini ve eğlendirdikleri pek çok garip müşteriyi anlatan Stumble Inn'i, 1920'lerin Amerikası'nda hit çizgiromanlardan biri olmuş, hatta neredeyse bir filme bile uyarlanma aşamasına gelmiştir.
Stumble Inn'den bir kare.
Herriman, Krazy Kat'dan bağımsız olarak hazırladığı son çizgiroman olan Krazy Kat: Us Husbands'a başladıktan sonra, Nisan 1925'de Stumble Inn'i bitirmiştir. 3 Temmuz 1926'da başlayan ve 6 aydan biraz daha fazla süren Us Husbands, evlilik çatışmalarını anlatan komik bir pazar çizgiromanıydı. Çalışmasına her hafta eşlik eden Mistakes Will Happen adlı bir başka çizgiromanı daha vardı ve devamlı olmayan karakterlerle hazırlanmış komik bir başlıktı. Bu sayfa bittikten sonra Herriman 1920'lerin sonlarında birkaç yıl Embarassing Moments adlı günlük bir seri daha yapmış ve artık tamamen çok sevdiği Krazy Kat üzerinde yoğunlaşmıştır. Herriman bu sırada (1924 senesinde) Los Angdes'a taşınmış ve kazandığı paralarla kendine Hollywood tepelerinde İspanyol tarzı bir ev yaptırmış; ölümüne kadar eşi, çocukları ve köpeğiyle birlikte burada yaşamıştır. Şiiri, özellikle de Don Marquis'in mizahi şiirini çok seven çizer, onun Archy ve Mehitabel kitaplarını 1920'lerin en mükemmel örnekleri olduğunu düşündüğünü her fırsatta belirtmiştir. Ancak elbetteki Herriman'ın klasikleşen çalışması olan Krazy Kat, onun asıl çizimini ve edebi yaratıcılığını diğer girişimlerinden çok daha iyi temsil etmektedir. Magnum Opus'da çizdiği herhangi bir bölüm, okuyucunun Herriman'ın çizgiroman alanında işinin ehli olduğunu anlamasına yeterlidir. 26 Nisan 1944'de Herriman Los Angeles'dayken, zaman onun için tükenmiş ve kısa süren bir hastalıktan sonra uykudayken sessizce ölmüştür.