DICK TRACY
1931'de Dick Tracy, 'syndicate' edildiğinde ABD günümüz toplumsal normlarından çok farklıdır. Başlıca gündem ve haberler, "Ekstra, ekstra yazıyor," diye bağırarak gazete satan çocuklardan sağlanmaktadır. Ekonomik Depresyon, Amerika'yı henüz yakalamıştır ve daha yolda İkinci Dünya Savaşı, Atom Bombası, Soğuk Savaş, Vietnam ve uyuşturucular vardır. Dick Tracy çizgiromanının ilk başarısındaki iki anahtar faktörden ilki, gazete bantı çizgiromanlarının evriminde yeni bir dönüm noktasını temsil etmesidir, yani 'gerçekçi şiddet'i sunmuştur, ikinci faktör ise, Joseph Medill Patterson'un kişisel desteğini arkasına almasıdır. Bu kişi Chicago Tribune'ün kurucusunun torunu, ayrıca New York Daily News'un da kurucusu ve müdürüdür...
1952 tarihli Acar dergisinde yayınlanan Dick Tracy macerasından bir sayfa.
Chester Gould, birtakım güçlü fikirleri olan bir insandır. Örneğin ünlü bir çizgiromancı olacağına dair sarsılmaz bir inancı vardır. Ayrıca 'syndicated' çizgiromanları alanındaki rekabetin en tepesine çıkacağına dair bir inanca daha sahiptir. Tıpkı eğlence işinde ve gazete satışı konusunda olduğu gibi... Zira bütün bunlar yarattığı Dick Tracy çizgiromanını bir XX. yüzyıl ikonuna dönüştürmüştür.
Dick Tracy gazetelerdeki 'macera çizgiromanları'nın altın çağının şafağında doğmuştur. 1930' da yayınlanan çizgiromanların neredeyse yarısı 'arkası yarın' türündendir. Görüntü olarak Dick Tracy; Terry and the Pirates, Smilin' Jack, On Stage, Gasoline Alley veya Brenda Starr'la yer değiştirecek türden değildir. Aynca çalıştığı gazetenin yayın politikası da Chester Gould tarafından sonuna kadar kullanılmış, böylece Dick Tracy'deki çizim tekniği ve içerik asla statik olmamıştır. Daima değişim geçirmiş, yıllar geçtikçe Gould'un kalemi kalınlaşmış ve ilgisini gittikçe tasarıma ve çizimleri temel elementlerine indirgeyerek basitleştirmeye yönelmiştir. Bu, gelişmesi yıllar alacak bir tarz olmuştur. Macera, suç, seksi kadınlar, tehlikeli durumlar, şiddet ve o günün -hatta zamanımızın da- piyasa tabloidleri tarafından pompalanan menüsü Chester Gould'a baştan beri iyi hizmet etmiştir. Dick Tracy'ye başladığı sırada Gould'un polis prosedürü hakkında çok az bilgisi vardır. Ne var ki, hızlı öğrenmiş ve bu sayede kısa zamanda hem doğru polis prosedürü, hem gerçek hem de hayalgücüne dayalı bilimsel gelişme bu karışıma katılmıştır. Bunlar çizgiromanlarda pek sık rastlanan özellikler değildir. Gould'un önemli ve az görülen bir özelliği de karakterinin hem yazarı hem çizeri olmasıdır. Chester Gould, çok usta bir öykü anlatıcısıdır. Öyle ki, esrarengiz konularda yazdığı romanlarla ünlenen Ellery Quenn, Dick Tracy'yi prosedür izleyen ilk dedektif kurgu ilan etmiştir. Gould'un eseri konusunda ona yardım eden hayalet yazarları hiç olmamıştır. Onun 1977'deki ölümünden sonra Dick Tracy senaryosu yazmış tek 'ikinci kişi' Pulitzer ödüllü Max Allan Collins olmuştur. Çizim boyutunda ise, seride yıllar geçirdikçe kendisine yardımcı olacak birkaç asistanı olmuştur.
Dick Tracy'nin Milliyet'de yayınlanan bantlarından biri.
Ülkemizde Dick Tracy'nin ilk yayınlanış tarihi olan 1952 yılında, Faruk Rıza Güloğul'un yayınladığı Acar adlı haftalık dergide Dik Trasi başlığı altında maceraları yayınlanmıştır. 1950'lerin sonunda Milliyet'te Korkusuz Davut ve 1990'ların ikinci yansında tabloid Bugün Gazetesinde Dick Tracy başlıklı günlük bantları da yayınlanmıştır.
1931'de Dick Tracy, 'syndicate' edildiğinde ABD günümüz toplumsal normlarından çok farklıdır. Başlıca gündem ve haberler, "Ekstra, ekstra yazıyor," diye bağırarak gazete satan çocuklardan sağlanmaktadır. Ekonomik Depresyon, Amerika'yı henüz yakalamıştır ve daha yolda İkinci Dünya Savaşı, Atom Bombası, Soğuk Savaş, Vietnam ve uyuşturucular vardır. Dick Tracy çizgiromanının ilk başarısındaki iki anahtar faktörden ilki, gazete bantı çizgiromanlarının evriminde yeni bir dönüm noktasını temsil etmesidir, yani 'gerçekçi şiddet'i sunmuştur, ikinci faktör ise, Joseph Medill Patterson'un kişisel desteğini arkasına almasıdır. Bu kişi Chicago Tribune'ün kurucusunun torunu, ayrıca New York Daily News'un da kurucusu ve müdürüdür...
1952 tarihli Acar dergisinde yayınlanan Dick Tracy macerasından bir sayfa.
Chester Gould, birtakım güçlü fikirleri olan bir insandır. Örneğin ünlü bir çizgiromancı olacağına dair sarsılmaz bir inancı vardır. Ayrıca 'syndicated' çizgiromanları alanındaki rekabetin en tepesine çıkacağına dair bir inanca daha sahiptir. Tıpkı eğlence işinde ve gazete satışı konusunda olduğu gibi... Zira bütün bunlar yarattığı Dick Tracy çizgiromanını bir XX. yüzyıl ikonuna dönüştürmüştür.
Dick Tracy gazetelerdeki 'macera çizgiromanları'nın altın çağının şafağında doğmuştur. 1930' da yayınlanan çizgiromanların neredeyse yarısı 'arkası yarın' türündendir. Görüntü olarak Dick Tracy; Terry and the Pirates, Smilin' Jack, On Stage, Gasoline Alley veya Brenda Starr'la yer değiştirecek türden değildir. Aynca çalıştığı gazetenin yayın politikası da Chester Gould tarafından sonuna kadar kullanılmış, böylece Dick Tracy'deki çizim tekniği ve içerik asla statik olmamıştır. Daima değişim geçirmiş, yıllar geçtikçe Gould'un kalemi kalınlaşmış ve ilgisini gittikçe tasarıma ve çizimleri temel elementlerine indirgeyerek basitleştirmeye yönelmiştir. Bu, gelişmesi yıllar alacak bir tarz olmuştur. Macera, suç, seksi kadınlar, tehlikeli durumlar, şiddet ve o günün -hatta zamanımızın da- piyasa tabloidleri tarafından pompalanan menüsü Chester Gould'a baştan beri iyi hizmet etmiştir. Dick Tracy'ye başladığı sırada Gould'un polis prosedürü hakkında çok az bilgisi vardır. Ne var ki, hızlı öğrenmiş ve bu sayede kısa zamanda hem doğru polis prosedürü, hem gerçek hem de hayalgücüne dayalı bilimsel gelişme bu karışıma katılmıştır. Bunlar çizgiromanlarda pek sık rastlanan özellikler değildir. Gould'un önemli ve az görülen bir özelliği de karakterinin hem yazarı hem çizeri olmasıdır. Chester Gould, çok usta bir öykü anlatıcısıdır. Öyle ki, esrarengiz konularda yazdığı romanlarla ünlenen Ellery Quenn, Dick Tracy'yi prosedür izleyen ilk dedektif kurgu ilan etmiştir. Gould'un eseri konusunda ona yardım eden hayalet yazarları hiç olmamıştır. Onun 1977'deki ölümünden sonra Dick Tracy senaryosu yazmış tek 'ikinci kişi' Pulitzer ödüllü Max Allan Collins olmuştur. Çizim boyutunda ise, seride yıllar geçirdikçe kendisine yardımcı olacak birkaç asistanı olmuştur.
Dick Tracy'nin Milliyet'de yayınlanan bantlarından biri.
Ülkemizde Dick Tracy'nin ilk yayınlanış tarihi olan 1952 yılında, Faruk Rıza Güloğul'un yayınladığı Acar adlı haftalık dergide Dik Trasi başlığı altında maceraları yayınlanmıştır. 1950'lerin sonunda Milliyet'te Korkusuz Davut ve 1990'ların ikinci yansında tabloid Bugün Gazetesinde Dick Tracy başlıklı günlük bantları da yayınlanmıştır.