Devrim Sineması (Schnitzer, Martin)

scanfan

Yönetici
25 Eyl 2013
7,211
75,548
Devrim Sineması (Schnitzer, Martin)
Devrim Sineması (Schnitzer, Martin)
Kitabın adı: Devrim Sineması
Özgün adı: Cinema in Revolution: The Heroic Era of the Soviet Film
Derleyenler: Luda Schnitzer, Jean Schnitzer, Marcel Martin
Türkçesi: Osman Akınhay
Öteki Yayınevi, Ankara
Öteki Sinema Serisi: 31/1
Baskı tarihi: 1993
Özgün baskı tarihi: 1973
258 sayfa, cep boy, 154 MB, s/pdf-A (HQ)

ludaschnitzermartindevrimsinemaskapak.jpg


Alternatif link


1926 doğumlu "Marcel Martin" Fransa'nın ünlü sinema tarihçisi ve film eleştirmenidir. Karı koca yazarlar Luda ve Jean Schnitzer de Rus asıllı Fransızlardı ve Sovyet sineması üzerine hayli kitap yazmışlardı. Buradaki kitap üçünün kaleminden çıkmış. Künyesinde kitabın İngilizce bir tercümesinden Türkçeye aktarıldığı anlaşılıyor. Künyede kitabın orijinal adının Cinema in Revolution: The Heroic Era of the Soviet Film (Devrim'de Sinema: Sovyet Filmlerinin Destansı Çağı) olduğu belirtilmiş. Ancak bu Da Capo Press tarafından 1973'te yayımlanan İngilizce çevirisidir. İngilizceye David Robinson çevirmişti (Robinson bir de sunuş yazısı yazmış). 1966'da yayımlanan kitabın aslı Fransızcadır ve "Le Cinéma Soviétique Par Ceux Qui L'ont Fait" başlığını taşır.

Bu kitap, sinemaya önceki örneklerinden daha farklı bir "sosyal gerçekçilik" kavramını kazandıran Sovyetler Birliği döneminin devrim yıllarındaki, yani 1920'lerdeki sinemasını inceliyor. Kendilerine bu efsanevi dönemin özel şartlarında büyük özgürlükler tanınmış olan genç öncü Sovyet sinemacıları, yeni bir toplumun kurulmakta olduğu toprakları büyük bir laboratuvar olarak kullandılar ve doğal olarak yeni ideolojinin propagandasını yapan ancak modern sinemanın da temellerini oluşturan birçok yeniliği ortaya çıkardılar. Batı dünyasının sabun köpüğü filmlerinin bir anti tezi olan yeni bir sinema ortaya koydular, sinemaya altın çağını yaşattılar. Bu kavramlardan bazıları: Dziga Vertov'un geliştirdiği "Kino-Pravda" ("Sinema-Gerçek") ve "Kino-Glaz" (sinema-göz) akımları, Pudovkin ve Sergei Eisenstein'ın kurguya getirdiği olağanüstü yenilik vs. vs.


ludaschnitzermartindevrimsinemasi.jpg


Kitabın Fransızca (1966) aslı ve ilk İngilizce (1973) çevirisinin kapakları
ludaschnitzermartindevrimsinemaskapakorijinalleri.jpg


Arka kapaktan alıntı
"1920'lerin başlarındaki genç Sovyet sanatçıların önüne açılan türde sınırsız bir görme ufkuna daha önce belki hiç rastlanmadı ve belki bundan sonra da hiç rastlanmayacak. Geçmiş ölmüş ve gömülmüştü; (üzerine basa basa vurguladıkları gibi) doğrusu da buydu. O kuşaktan çok insana derin acılar getirecek olan gelecek ise henüz çok uzaktaydı, nasıl bir şey olacağı bilinmiyordu. Ama gün, bu genç sanatçılarındı; onlar da zamanlarına tutkuyla sarıldılar. Grigori Kozintsev,henüz yirmisine bile basmamış, biricik kişisel nitelikleri çoşkuyla dolu olmak olan üç-dört gence kendi oyunlarını sahnelemeleri için gerçek bir tiyatronun tahsis edilebildiğini anlatır. Dünya asla daha açık biçimde gençlere ait olmamıştı: Biricik tehlike, bu dünyayı sizden de genç olanlara kaptırabilecek olmanızdı."
 
Son düzenleme:

denizkara

Yeni Üye
28 Mar 2010
97
176
denizci
Bu işin sineması olmaz sevgili üstadım, sadece propagandası olur bu şekilde, devrim sokaktadır ve çevrilemez, ellerine sağlık dostum.
 

yeryüzü

Yönetici
3 Eki 2011
17,078
76,334
hiçbiryerde :)
"...dönemin özel şartlarında büyük özgürlükler tanınmış olan genç öncü Sovyet sinemacıları, yeni bir toplumun kurulmakta olduğu toprakları büyük bir laboratuvar olarak kullandılar ve doğal olarak yeni ideolojinin propagandasını yapan ancak modern sinemanın da temellerini oluşturan birçok yeniliği ortaya çıkardılar. Batı dünyasının sabun köpüğü filmlerinin bir anti tezi olan yeni bir sinema ortaya koydular..."

Teşekkür ederim scanfan, yine değerli bir kitap...
 
Üst