agartan
Onursal Üye
- 28 Haz 2019
- 1,221
- 11,304
Alfred Hitchcock's The Lodger A Story of the London Fog (1927)
Yönetmen: Alfred Hitchcock
Senaryo: Marie Belloc Lowndes, Eliot Stannard, Alfred Hitchcock
Müzik: Ashley Irwin
Tür: Suç, Dram, Gizem (Sessiz Film)
Dil: İngilizce
Süre: 90 dk
Vizyon Tarihi: 14 Şubat 1927 (İngiltere)
Çekim Yeri: London, İngiltere, Birleşik Krallık
IMDb Rating: 7.3
***
***
turkcealtyazi.org ve ekşi sözlük'ten bazı yorumlar:
Londra'da işlenen seri cinayetler ve harıl harıl aranan bir katil.
Yalnız başına kalan kiracı, garip davranışlarıyla evsahiplerinin ve evsahiplerinin kızının sevgilisi tarafından dikkatini çeker.
Hitchcock'un acemilik eseri olan "Kiracı:Bir Londra Sis Hikayesi", diğer acemilik eserlerinin tersine Hitchcock'un ustalık eserlerinin ilk işaretlerini verir.
Sessiz film olan Lodger, yarattığı gerilimli havayı leziz bir polisiye ile harmanlayarak sunar.
***
***
Üstadın ilk başyapıtı.
Hitchcock'un bildik takıntılarının ve temalarının ilk emarelerini bu filmde görmek mümkün.
Sarışınlara olan ilgisi zaten meşhurdur; bu filmde de sarışın kadınları öldüren bir seri katilin peşine düşüyoruz.
***
***
Sessiz ve siyah-beyaz epeski bir film olmasına rağmen kamera arkasında
Hitchcock gibi sinemayı yaratan birisinin oturmasından dolayı filmin nasıl bittiğini anlamıyoruz bile.
Filmin geneline hakim olan gerilim seyircinin dikkatini sürekli üst seviyede tutmayı başararak seyirciyi filmden koparmıyor.
Üstadın bunu daha ikinci filminde gerçekleştirmiş olması büyük bir başarı.
Yine Hitchcok'un, üst kattaki kiracıyı tavanı şeffaflaştırarak gösterdiği ve
kiracının merdivenleri inerken merdiven trabzanına dayadığı elini üstten kuşbaşı çekimle gösterdiği sahneler
ileride birçok sinemacının referans alacağı sahneler arasında yerlerini almıştır.
Daisy banyo yaparken kapıyı açmaya zorlayan kiracı sahnesinin de ileride serpilip büyüyüp Psycho'da karşımıza çıkması bir diğer ayrıntı olarak kalsın.
***
***
Hitchcock'un yönetmenlik kariyerinin 3. filmi, daha sonra François Truffaut'la bir söyleşisinde kendisinin de söyleyeceği gibi,
ilk gerçek gerilim-heyecan filmi, yani ilk gerçek Hitchcock filmidir. Aynı zamanda Hitchcock'un kariyerindeki ilk ticari başarısıdır.
Filmde Hitchcock sinemasında gördüğümüz temel ögeleri sıralayacak olursak;
yanlışlıkla suçlanan adam, sarışın kadınlar, sinema tarihine geçen bazı ilk çekimler, cinsellikle ölüm arasında gelip giden gerilim gibi ögeleri örnek verebiliriz.
Hitchcock'un Sovyet sinemasından (Sergei Eisenstein) edindiği ve daha sonra onun için çok önemli olacak olan "kurgunun" ilk adımlarını bu filmde görürüz.
Geliştirilmeye ihtiyacı olan fakat her yönüyle Hitchcock olan bir kurgu.
Alman yapım stüdyosunun ve dönemin ruhuna uygun olarak da dışa vurumculuk filmde çok barizdir.
Özellikle "der letzte mann" etkileri görülür. Hitchcock'un daha önce Murnau ve Lang ile beraber çalıştığını da belirtmek gerekir.
Bütün bunlar haricinde filmde belki de dikkatimi en çok çeken hadise ise Ivor Novello'nun oyunculuğu ve dış gözle baktığımızda kadınsı çekiciliği oldu.
Bu noktada filmde Novello'yu "nonoş" diye niteleyen bir diyalog dikkat çekiyor.
Gerçek hayatta Novello'nun eşcinselliği biliniyordu fakat Hitchcock'un filmlerinde,
gerçek hayatta eşcinsel olan erkeklere karşı kullandığı alaycı tavır bastırılmış bir özdeşlemeye işaret ediyor gibi duruyor.
Bu konuda çeşitli psikanalitik çalışmalar olduğunu söylemekte de fayda görüyorum...
Filme dönecek olursak, Hitchcock'un ilk cameosunu da bu filmde görüyoruz.
Halbuki figüran eksikliğinden kaynaklanan bir sahne bu. İyi ki de böyle bir şey olmuş diyoruz şimdilerde. Daha sonra imzası haline gelecek çünkü.
Yapım şirketinin, filmin ilk halini beğenmediği ve sonra bazı sahneleri değiştirerek Hitchcock' a filmi kendi hazırladıkları şekilde kabul ettirdiklerini ve
gösterime ancak öyle soktuklarını da belirtelim. Zaten yapım şirketinin hamleleri olmasaydı, Hitchcock bu filmin sonunu farklı çekerdi diye düşünüyorum.
sinefil notu da ekleyelim:
- küvette banyo sahnesiyle Psycho'ya,
- film sonundaki demir parmaklıklar ardında görülen karakterle Strangers on a Train'e,
- öpüşme sahnesindeki yakın çekimle Rear Window'a
geçmişten selam çakan bir Hitchcock vardır.
***
adresinden indirebileceğiniz film 725 MB, 720p, Türkçe ara-yazısı yanındadır.
"rar" şifresi: agartan
Keyifli izlemeler dilerim.
Yönetmen: Alfred Hitchcock
Senaryo: Marie Belloc Lowndes, Eliot Stannard, Alfred Hitchcock
Müzik: Ashley Irwin
Tür: Suç, Dram, Gizem (Sessiz Film)
Dil: İngilizce
Süre: 90 dk
Vizyon Tarihi: 14 Şubat 1927 (İngiltere)
Çekim Yeri: London, İngiltere, Birleşik Krallık
IMDb Rating: 7.3
***
***
turkcealtyazi.org ve ekşi sözlük'ten bazı yorumlar:
Londra'da işlenen seri cinayetler ve harıl harıl aranan bir katil.
Yalnız başına kalan kiracı, garip davranışlarıyla evsahiplerinin ve evsahiplerinin kızının sevgilisi tarafından dikkatini çeker.
Hitchcock'un acemilik eseri olan "Kiracı:Bir Londra Sis Hikayesi", diğer acemilik eserlerinin tersine Hitchcock'un ustalık eserlerinin ilk işaretlerini verir.
Sessiz film olan Lodger, yarattığı gerilimli havayı leziz bir polisiye ile harmanlayarak sunar.
***
***
Üstadın ilk başyapıtı.
Hitchcock'un bildik takıntılarının ve temalarının ilk emarelerini bu filmde görmek mümkün.
Sarışınlara olan ilgisi zaten meşhurdur; bu filmde de sarışın kadınları öldüren bir seri katilin peşine düşüyoruz.
***
***
Sessiz ve siyah-beyaz epeski bir film olmasına rağmen kamera arkasında
Hitchcock gibi sinemayı yaratan birisinin oturmasından dolayı filmin nasıl bittiğini anlamıyoruz bile.
Filmin geneline hakim olan gerilim seyircinin dikkatini sürekli üst seviyede tutmayı başararak seyirciyi filmden koparmıyor.
Üstadın bunu daha ikinci filminde gerçekleştirmiş olması büyük bir başarı.
Yine Hitchcok'un, üst kattaki kiracıyı tavanı şeffaflaştırarak gösterdiği ve
kiracının merdivenleri inerken merdiven trabzanına dayadığı elini üstten kuşbaşı çekimle gösterdiği sahneler
ileride birçok sinemacının referans alacağı sahneler arasında yerlerini almıştır.
Daisy banyo yaparken kapıyı açmaya zorlayan kiracı sahnesinin de ileride serpilip büyüyüp Psycho'da karşımıza çıkması bir diğer ayrıntı olarak kalsın.
***
***
Hitchcock'un yönetmenlik kariyerinin 3. filmi, daha sonra François Truffaut'la bir söyleşisinde kendisinin de söyleyeceği gibi,
ilk gerçek gerilim-heyecan filmi, yani ilk gerçek Hitchcock filmidir. Aynı zamanda Hitchcock'un kariyerindeki ilk ticari başarısıdır.
Filmde Hitchcock sinemasında gördüğümüz temel ögeleri sıralayacak olursak;
yanlışlıkla suçlanan adam, sarışın kadınlar, sinema tarihine geçen bazı ilk çekimler, cinsellikle ölüm arasında gelip giden gerilim gibi ögeleri örnek verebiliriz.
Hitchcock'un Sovyet sinemasından (Sergei Eisenstein) edindiği ve daha sonra onun için çok önemli olacak olan "kurgunun" ilk adımlarını bu filmde görürüz.
Geliştirilmeye ihtiyacı olan fakat her yönüyle Hitchcock olan bir kurgu.
Alman yapım stüdyosunun ve dönemin ruhuna uygun olarak da dışa vurumculuk filmde çok barizdir.
Özellikle "der letzte mann" etkileri görülür. Hitchcock'un daha önce Murnau ve Lang ile beraber çalıştığını da belirtmek gerekir.
Bütün bunlar haricinde filmde belki de dikkatimi en çok çeken hadise ise Ivor Novello'nun oyunculuğu ve dış gözle baktığımızda kadınsı çekiciliği oldu.
Bu noktada filmde Novello'yu "nonoş" diye niteleyen bir diyalog dikkat çekiyor.
Gerçek hayatta Novello'nun eşcinselliği biliniyordu fakat Hitchcock'un filmlerinde,
gerçek hayatta eşcinsel olan erkeklere karşı kullandığı alaycı tavır bastırılmış bir özdeşlemeye işaret ediyor gibi duruyor.
Bu konuda çeşitli psikanalitik çalışmalar olduğunu söylemekte de fayda görüyorum...
Filme dönecek olursak, Hitchcock'un ilk cameosunu da bu filmde görüyoruz.
Halbuki figüran eksikliğinden kaynaklanan bir sahne bu. İyi ki de böyle bir şey olmuş diyoruz şimdilerde. Daha sonra imzası haline gelecek çünkü.
Yapım şirketinin, filmin ilk halini beğenmediği ve sonra bazı sahneleri değiştirerek Hitchcock' a filmi kendi hazırladıkları şekilde kabul ettirdiklerini ve
gösterime ancak öyle soktuklarını da belirtelim. Zaten yapım şirketinin hamleleri olmasaydı, Hitchcock bu filmin sonunu farklı çekerdi diye düşünüyorum.
sinefil notu da ekleyelim:
- küvette banyo sahnesiyle Psycho'ya,
- film sonundaki demir parmaklıklar ardında görülen karakterle Strangers on a Train'e,
- öpüşme sahnesindeki yakın çekimle Rear Window'a
geçmişten selam çakan bir Hitchcock vardır.
***
Ziyaretçiler için gizlenmiş link,görmek için
Giriş yap veya üye ol.
adresinden indirebileceğiniz film 725 MB, 720p, Türkçe ara-yazısı yanındadır.
"rar" şifresi: agartan
Keyifli izlemeler dilerim.