Hürriyet Sinemamızın En İyi 100 Filmi >> (1)
Umut (1970) Yılmaz Güney, Gülsen Alnıaçık, Tuncel Kurtiz, Osman Alyanak
Aldığı puan: 361
Umut’ neden ‘En iyi film’dir? (Ercan Kesal yazdı)
1970’li yıllarda Türkiye giderek yükselen sosyal ve siyasal altüst oluşun kucağındadır. Hükümetler ülkeyi yönetemez hale gelmiş, toplumsal muhalefet ayağa kalkmıştır.
O günlerde sansürden geri çevrilen ‘Bebek’ filmini Lütfi Akad’la yapmak isteyen Yılmaz Güney, Akad’dan olumsuz cevap alınca boynunu büker ve “Öyle olsun ağabey, ben de gider başka bir şey yaparım” der. “Ne yapacaksın?” diye sorar Lütfi Akad. “Kafamda bir şey var ne zamandır, onu yaparım ben de, hoşça kal.”
Yılmaz Güney 3 ay sonra ‘Umut’ filminin negatifleriyle döner.
‘Umut’ filminin ilk gösterimi yapıldıktan sonra Ömer Lütfi Akad’ın, Yılmaz Güney’i kucaklayarak şöyle dediği söylenir: “Bu bizim ilk gerçekçi filmimiz.”
‘Umut’u benzersiz kılan öncelikle onun ‘Türkiye Sineması’nın ilk gerçekçi filmi olmasıdır.
Her film yönetmenin kendi dünyasıdır. ‘Umut’ da öyle.
“Eve kırk lira bıraktıydım, çoluk çocuk açtır şimdi!” diyerek kendini deliliğin kucağına bırakan ‘Arabacı Cabbar’ın, define peşine düştüğü umutsuz hikâyesindeki dünya, Yılmaz Güney’in Adana’sının ve Türkiye’nin fotoğrafıdır.
İyi film, güçlü filmdir. İnsan bu güçten etkilenmeli ve bu yüzden harekete geçmelidir. Böyle filmler, sadece duyguları harekete geçirerek insan ruhunu dönüştüren filmlerdir; ‘Umut’ gibi.
Hiç kimse ‘Umut’u seyrettikten sonra dünyaya filmden önceki gözleriyle bakamaz çünkü.
İyi filmler insanın kalbinde kıvılcımlar çakar, ateş yakar. Ateş dünyayı değiştirmiştir. İyi filmler de değiştirir. ‘Umut’u en iyi film yapan da budur.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link,görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Not : 100 filmden 2000 yılı öncesi arşivimde bulunan kendi kayıtlarımdan paylaşmayı sürdüreceğim, seride eksik kaldığımız yerde katkı yapacak arkadaşlara şimdiden teşekkürler